در جشنواره جهانی فیلم فجر چه خبر است؟
جمشید هاشم پور نمی آمد، گیج گاه ساخته نمی شد
به گزارش بلک بلاگ اظهارات کارگردان ˮگیج گاهˮ درباره شرایط ساخت این فیلم و تاکید بر این که اگر جمشید هاشم پور حضور پیدا نمی کرد، این فیلم ساخته نمی شد؛ بازدید سفیر ژاپن از جشنواره جهانی فیلم فجر و تبریک خانه سینما برای عضویت در فیاپف همچون رویدادهای روز هفتم بوده است.
عادل تبریزی کارگردان فیلم سینمایی «گیج گاه» تاکید کرد: نباید «گیج گاه» را بعنوان یک فیلم کمدی مطلق دید. پایه و اساس این فیلم، ملودرامی است که فیلم را از جریان مرسوم فیلمهای کمدی این سال ها دور می کند.
به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، عادل تبریزی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «گیج گاه» که در بخش فیلمهای ژانر معاصر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، درباره این اثر در گفتگویی توضیح داد: «گیج گاه» نخستین فیلم سینمایی من است که نگارش فیلم نامه آن از سال ها پیش شروع شد. احساس می کردم یک نگاه دیگر باید در فیلم نامه حاضر باشد و متن را به همراه ارسلان امیری نوشتم.
او اضافه کرد: حامد بهداد، نخستین بازیگری بود که فیلم نامه «گیج گاه» را خواند و از ابتدا، انرژی خوبی برای همراهی و بازی اش به من داد و مهم این بود که ایشان با یک نگاه تحلیل گر و جامعه شناسانه، کاراکتر حسن خشنود را زنده کرد و در زمان تولید، همراه و باانگیزه در کنار من بود. اگر جمشید هاشم پور در «گیج گاه» بازی نمی کرد، مطلقاً فیلم را نمی ساختم!
تبریزی تصریح کرد: شانس من این بود که بازیگرانی از نسل های مختلف نظیر حامد بهداد، فرهاد آییش، سروش صحت، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور و … در کار، درخشان و همراه حضور داشتند. حسن رضایی و رضا صفایی پور، پس از سال ها جلوی دوربین آمدند و انرژی و حضور باران کوثری قابل تقدیر بود. اگر احساسی در فیلم نامه بود که می خواستم متجلی شود، باران کوثری نقش به سزایی داشت. او مثل این دیالوگ از «گیج گاه»: «مثل بارون تو آفتاب…» بود. او احساس کاراکتر را در روابط گروه و کار متجلی می کرد. امیدوارم همه کارگردان ها، شانس همکاری با او را داشته باشند. در پلان آخری که از او می گرفتیم، خودم پای مانیتور گریه کردم و او هم دلتنگ مهتاب شد. به نظرم در گیج گاه، برگی جدید از توانایی های حامد بهداد و باران کوثری که تجربه های زیادی در فیلمهای مختلف در کنار هم داشتند را می بینیم.
او افزود: باآنکه «گیج گاه» زبان طنز خویش را دارد، نباید آنرا بعنوان یک فیلم کمدی دید چون پایه و اساس آن ملودرامی است که فیلم را از جریان مرسوم فیلمهای تجاری دور می کند. جالب است بگویم که حتی فیلم در خیلی از اکران ها خنده های کمی می گیرد و هدفش خنداندن تماشاگر نیست. بلکه به دنبال تلنگری به مخاطب این زمانه است.
عادل تبریزی که سال ها بعنوان دستیار کارگردان و کارگردان فیلم کوتاه در سینما فعال بوده است، درباره چالش ها و سختی های اعتماد بازیگران چهره به کارگردانان فیلم اولی اظهار داشت: بخشی از این اعتماد، به دنبال تجربه های قبلی یک کارگردان فیلم اولی در شغل های دستیار کارگردان یا احیاناً ساخت فیلمهای کوتاه توسط آنها صورت می گیرد اما درباره «گیج گاه» این عزیزان فیلم نامه کار را دوست داشتند. خدا را شکر می کنم که توانستم ایده هایم را با حضور این بازیگران و یک تیم درجه یک اجرا کنم.
تبریزی درباره حضور فیلمش در جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: از این اتفاق خوشحالم و به نظرم «گیج گاه» می تواند فیلم موفقی در پخش بین المللی باشد. به شخصه بر نمایش فیلم در هندوستان تاکید دارم و در ادامه پخش جهانی آنرا برای ژاپن و همینطور جشنواره هایی که نگاه طنزی دارند و تم عاشقانه اثر را درک می کنند، خواهیم فرستاد.
تبریزی در آخر یادی از زنده یاد حسین ملکی، فیلمبردار و بازیگر پیشکسوت کرد که حضور کوتاهی در فیلم دارد.
سفیر ژاپن ضمن بازدید از سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به تماشای فیلم «گذار: واپسین روزهای سامورایی» نشست.
ازوتوشی ایکاوا؛ سفیر ژاپن و ساتوشی ماتسوشیتا؛ دبیر سوم سفارت ژاپن در ششمین روز از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به کاخ این رویداد آمدند و از فضای برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی چارسو بازدید کردند.
در ادامه، این دو میهمان ویژه به سالن ۴ چارسو رفتند تا به تماشای فیلم سینمایی «گذار: واپسین روزهای سامورایی» به کارگردانی تاکاشی کویزومی بنشینند.
خانه سینما طی پیامی، ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فیاپف را تبریک گفت.
خانه سینما با تبریک ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف تاکید کرد که برای اولین بار، اعتباری جهانی شامل یک نهاد سینمایی ایرانی شده است.
در متن پیام تبریک خانه سینما آمده است: «ثبت در فیاپف، جشنواره جهانی فیلم فجر را وارد جریانی جدید کرد. جریانی که از بین هزاران جشنواره فیلم در جهان، فقط پانزده جشنواره در آن قرار دارند.
خانه سینما با تبریک ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف تاکید کرد که برای اولین بار؛ اعتباری جهانی شامل یک نهاد سینمایی ایرانی شده است، اعتباری که می تواند به جریان اقتصادی سینما و فیلم هایی که در آن شرکت می کنند، کمک نماید.
این ثبت از آنجا به توجه جدی برای گسترده تر شدن نیازمند است که، بدانیم خیلی از کشورهای اطرافمان، علیرغم صرف منابع مالی فراوان هنوز نتوانسته اند به چنین جایگاهی دست یابند.
به همکاران ارجمندمان در جشنواره جهانی فیلم فجر تبریک عرض می نماییم و سپاس ویژه خویش را به آقای محمدمهدی عسگرپور، دبیر جشنواره و سایر عزیزانی که حامی این رویداد فرهنگی هنری هستند، تقدیم می نماییم.»
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب