از تولیدی خانگی تا شاخ مجازی در نمایشگاه پوشاک قیمتها به نفع خریدار
به گزارش بلک بلاگ، ششمین نمایشگاه هدی در شرایطی شروع به کار کرد که به صورت همزمان با سی و دومین نمایشگاه قرآن برگزار گردید. این همزمانی اهمیت بالای ی در افزایش تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه داشته است.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب - زینب رازدشت: ششمین نمایشگاه هدی توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در حالی کار خودرا آغاز نموده که همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شده است. سه دوره قبلی نمایشگاه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شد، اما به سبب محدودیت هایی مانند عدم تأمین پارکینگ و فضای کوچک و ناکافی، از دوره چهارم، نمایشگاه هدی ابتدا در چهل سرا و سپس رواق شرقی مصلی امام خمینی (ره) تهران شد.
چیزی به انتها سال نمانده است و عموماً روزهای پایانی سال جزو شلوغ ترین روزهای عمر انسان محسوب می شود. همزمانی این ایام با ماه مبارک رمضان، ترافیک شهر را دو چندان کرده است. یکی از دغدغه های افراد در این ایام خرید پوشاک مناسب می باشد. برگزاری نمایشگاه های مختلف در شهر با عناوین مختلف، قدری تلاش دارد تا به این دغدغه ها پاسخ دهند اما این که تا چه اندازه متناسب با وضعیت اقتصادی مردم دارد، جای سوال است.
نمایشگاه هدی در پنج دوره خود کوشش کرد با دورهمی تولیدکنندگان محصولات حجاب بتواند محصولاتی را در اختیار خانواده ها خصوصاً بانوان و دختران این سرزمین قرار دهد که متناسب با جیبشان باشد. حالا ششمین دوره این نمایشگاه در رواق شرقی مصلی و همزمان با نمایشگاه قرآن درحال برگزاری است. به همین بهانه سری به این نمایشگاه زدم تا از نزدیک در جریان جزئیات آن قرار بگیریم.
از ایستگاه مترو شهید بهشتی که خارج می شوم، جمعیت زیادی را شاهد هستم که روانه نمایشگاه قرآن هستند. در میانه مسیر سمت چپ شاهد دو عنوان هستم؛ نمایشگاه بهاره و ششمین نمایشگاه هدی. این مساله که نمایشگاه بهاره در کنار نمایشگاه هدی قرار دارد، قدری برایم جای تعجب داشت.
به مسیر خود ادامه می دهم و از مقابل بیلبورد «ششمین نمایشگاه هدی» رد می شوم. با گذران نزدیک به ۷۵ پله عاقبت به سالن جنوبی نمایشگاه هدی می رسم. این دوره از نمایشگاه در سه سالن درحال برگزاری است. جنوبی، میانی و شمالی. بازدیدکنندگانی که از مسیر مترو به سوی نمایشگاه هدی می آیند، حداقل باید این ۷۵ پله را از سر بگذارند تا وارد سالن جنوبی نمایشگاه شوند. برای آن دسته از بازدیدکنندگانی که بعد از بازدید نمایشگاه قرآن به سوی نمایشگاه هدی می آیند، نیاز به گذراندن این پله ها نیست و به آسانی می توانند وارد سالن شمالی نمایشگاه شوند و بازدیدشان را از سالن شمالی آغاز کنند.
نمایشگاه هدی مجموعه ای متنوع از روسری ها، چادرها، مانتوها و سایر لباس های اسلامی با طراحی های مدرن و چشم نواز به معرض نمایش گذاشته است. طراحان و تولیدکنندگان تلاش نموده اند با تلفیق میان طرح های سنتی و مدرن، محصولاتی عرضه کنند که هم پوشش مناسبی داشته باشند و هم با سلیقه های مختلف سازگار باشند.
بازدید خودرا از سالن جنوبی نمایشگاه آغاز می کنم. یک خانواده سه نفره درحال خرید بودند. خانم دست به یکی از مانتوها می زند و بعد از آنکه قیمت را از غرفه دار می پرسد، زیر لب با خود می گوید: چقدر نرخها سرسام آور است. هنوز حرفش تمام نشده بود که همسرش گفت باز هم این قیمت به نسبت قیمت های آن مغازه ای که روز گذشته باهم رفتیم، مناسب می باشد. همین یک جمله سبب شد تا خانم حرف همسرش را تأیید کند.
در بررسی کلی نرخها متوجه می شوم این دوره از نمایشگاه هدی می تواند پاسخگوی هر نوع سلیقه با هر نوع قیمتی باشد. بعنوان مثال قیمت کت ژاکارد از یک میلیون و دویست هزار تومان موجود است تا قیمت سه میلیون تومان. انتخاب هر یک از این محصولات بستگی به قدرت خرید و انتخاب فرد دارد. این در حالیست که قیمت کت ژاکارد در بازار از دو میلیون و پانصد هزار تومان آغاز می شود و اغلب به هفت تا هشت میلیون هم می رسد.
تغییرات مداوم در نرخها یکی از دغدغه های تولیدکنندگان محصولات حجاب است
عفت عرفانی یکی از تولیدکنندگانی است که در سالن جنوبی ششمین نمایشگاه هدی، غرفه عرضه محصولات حجاب دارد. وی با اشاره به چالش های حوزه تولید محصولات حجاب اظهار داشت: تغییرات مداوم در نرخها یکی از دغدغه های اصلی است؛ اینکه مواد اولیه مثل پارچه یا متریال دیگر با هر بار خرید از بازار گرفتار نوسانات قیمتی می شود، اما شما نمی توانید این تغییرات را به همان نسبت به مشتری منتقل کنید، چون قدرت خرید مشتری ها محدود است. به این علت مجبورید قیمت محصولات خودرا تا حد امکان ثابت نگه دارید، اما مشخصاً بازار و افزایش هزینه ها اجازه نمی دهد این روند بسادگی ادامه پیدا کند. فشارهایی هم که از سمت کارگاه های خیاطی برای افزایش دستمزدهای دوخت محصولات اعمال می شود، چالش های بیشتری به وجود آورده است.
وی اضافه کرد: این مسایل اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم فروش را دشوارتر کرده، و همین مساله باعث شده فعالیت شما تحت فشار بیشتری قرار گیرد.
این تولیدکننده اظهار داشت: برگزاری فضاهایی مثل نمایشگاه ها می تواند اثربخش باشد، اما مشکل دیگر این است که اغلب موقعیت های بهتر و امکانات بالاتر به برندهای بزرگ اختصاص داده می شود. تولیدکنندگان کوچک تر، که غالباً تازه آغاز نموده اند، کمتر مورد حمایت قرار می گیرند.
عرفانی اظهار داشت: نخستین دوره است که در نمایشگاه هدی حضور دارم چونکه حضور در این نمایشگاه منوط به یک سری شرایط است که می توان به ثبت برند اشاره نمود. بنظر می رسد برای تولیدکننده های کوچک تر لازم است فرصت های بیشتری فراهم گردد تا بتوانند رشد کنند. نباید فراموش کرد که هر برند بزرگ زمانی کوچک بوده است و نیاز به حمایت داشته است.
وی اضافه کرد: ایجاد تعادل میان سلایق مختلف مشتریان یکی از نکات مهم می باشد. در بخش مانتو تلاش داریم مانتوهای بلند را تولید نماییم. البته تلاش نموده ایم تا قدری تنوع ایجاد نماییم که می توان به تغییر قد لباس ها به ۱۲۰ سانتی متر برای مطابقت بیشتر با تقاضای مشتریان اشاره نمود اما همچنان تلاش داریم اصالت کار خودرا حفظ کنیم؛ چونکه هر مجموعه ای مشتریان خاص خودرا پیدا می کند. نیازی نمی بینم که صرفا برای همگام شدن با بازار کت های کوتاه یا محصولات مشابه را تولید نماییم.
این تولیدکننده اظهار داشت: در مناسبت های مختلف همچون عید نوروز، به طور معمول تخفیف هایی برای محصولات خود درنظر می گیریم تا بتوانیم با شرایط اقتصادی مردم سازگار شویم. باآنکه تولیدات محدود هستند و گستردگی زیادی ندارند اما تمرکز روی کیفیت و طراحی خاص یکی از نقاط قوت کارمان است. هرچند چالش های بسیاری وجود دارد، مثل جایگاه ها و امکاناتی که در نمایشگاه ها عرضه می شود و به طور معمول موقعیت هایی که بازدیدکننده بیشتری دارند به برندهای بزرگ تر اختصاص داده می شوند؛ اما در هر صورت تلاش می نماییم تا قدردان فرصت ها باشیم و با امیدواری به مسیر خود ادامه دهیم. به هر حال این نمایشگاه ها فرصتی برای معرفی محصولات و تعامل با مشتریان است.
افزایش قیمت مبحث کلی جامعه در هر رسته ای است و این که بخواهیم اینطور تصور نماییم که تولیدکنندگان محصولات حجاب باید ضرر کنند تا محصولاتشان را با قیمت مناسب عرضه کنند، قدری دور از انصاف است. به هر حال این تولیدکنندگان در همین جامعه با اینچنین تورمی زندگی می کنند و آنها هم باید برای تأمین معیشتشان تلاش کنند. در صحبت های کلی با تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه هدی به این نتیجه رسیدم که دولت باید وارد میدان شود و با پرداخت تسهیلاتی، این تولیدکنندگان را یاری دهد تا آنها بتوانند محصولاتشان را با قیمت مناسب عرضه کنند.
چرا کنترل بازار به دست بنکداران می افتد؟
مینو میربابایی یکی از تولیدکنندگانی است که در ششمین نمایشگاه هدی حضور دارد. وی با اشاره به افزایش نرخها اظهار داشت: بطور کلی، نرخها بالا رفته اند، اما این مساله از کنترل ما خارج بوده و شرایط اقتصادی سبب این مشکل شده است. ما تلاش می نماییم محصولات مان را با مناسب ترین قیمت ممکن عرضه نماییم تا رضایت مشتریان حفظ شود، باآنکه وضعیت برای مشتریان هم دشوار است.
وی اضافه کرد: تولیدکنندگان در نمایشگاه هدی تخفیف خاصی عرضه می دهند. در مقایسه با بازار، حدودا ۲۵ تا ۳۰ درصد تخفیف داریم. البته برخی تولیدکنندگان تا ۵۰ درصد هم تخفیف می دهند. استقبال از نمایشگاه بسیار است و حتی می توانم بگویم یکی از شلوغ ترین نمایشگاه هاست.
این تولیدکننده ضمن گلایه از عدم حمایت های لازم دولت اظهار داشت: وقتی صحبت از پشتیبانی از تولید ملی می شود، باید زیرساخت ها و شرایط مناسبی هم برقرار شود. اما وقتی برای یک وام کوچک ۵۰ یا ۱۰۰ میلیونی باید مدت ها دوندگی نماییم و در نهایت اتفاق خاصی نیفتد، چگونه می توان تولید را ادامه داد؟ شرایط سختی را تجربه می نماییم. وام هایی که عرضه می شوند اغلب با بهره های بالا هستند. شخصاً تا حالا از هیچ کدام از این وام ها استفاده نکرده ام. مجبورم با سرمایه کم، قدم به قدم تولید کنم و محصولاتم را بفروشم. این روند بسیار طاقت فرسا و خسته کننده است و گاهی آدم را از ادامه کار بازمی دارد. همین مسایل سبب می شود که تولیدکنندگان کوچک کنار گذاشته شوند و کنترل بازار به دست بنکداران بیفتد که متاسفانه نرخها را بیشتر می افزایند و فشار اقتصادی بر مردم بیشتر می شود.
غرفه های لباس نوجوان شلوغ ترین غرفه های نمایشگاه هدی
لباس نوجوان همیشه یکی از دغدغه های مادران است چونکه به سختی می توان لباس مناسب برای نوجوانان تهیه کرد. لباسی که میان مقطع کودکی و بزرگسالی است. نمایشگاه هدی کار را برای مادران آسان تر کرده و غرفه های بسیاری به لباس نوجوان اختصاص داده شده است. غرفه هایی با لباس های رنگارنگ و طرح های مناسب. البته استقبال از این غرفه ها بسیار است تا جایی که قدری به نسبت غرفه های دیگر شلوغ تر است. چونکه عموماً پدرها و مادرها خرید لباس فرزند را در اولویت قرار می دهند. یکی از تولیدکنندگان از تجربه اش می اظهار داشت که چند روز پیش مادری به همراه فرزندش آمده بود و زمانی که قیمت مانتو را جویا شد، اظهار داشت که بهتر است اول برای فرزندش خرید کند و اگر چیزی باقی ماند، بیاید تا مانتو را برای خودش خریداری کند.
جانمایی سالن های نمایشگاه هدی مورد اعتراض تعدادی از تولیدکنندگان قرار گرفت
ششمین نمایشگاه هدی از روز چهارشنبه ۱۵ اسفند که کار خودرا آغاز نموده بود، هوا همچنان سرد بود و نبود وسیله گرمایشی باعث اعتراض تولیدکنندگان حاضر در سالن های جنوبی و میانی بود که از سومین روز نمایشگاه وسایل گرمایشی به این سالن ها افزوده شد.
قیمت گذاری ناعادلانه نرخها یکی از اعتراضات تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه هدی بود. سالن شمالی نمایشگاه از امکانات بهتری برخوردارست اما قیمت غرفه های سالن شمالی با قیمت های سالن جنوبی و میانی یکسان است در صورتیکه تولیدکنندگان انتظار طبقه بندی نرخها را داشتند.
گروهی از تولیدکنندگان محصولات حجاب نسبت به نصب بنرها و بیلبوردهای ششمین نمایشگاه هدی معترض بودند چونکه راهنمایی برای ورود به نمایشگاه هدی وجود نداشت اما بعد از گذشت چند روز از نمایشگاه این بیلبوردها مقابل ورودی نمایشگاه هدی قرار گرفت. این در حالیست که بازدیدکنندگان به اشتباه وارد نمایشگاه بهاره می شدند و هیچ خبری از نمایشگاه هدی نداشتند. در نهایت از روز چهارم بیلبوردهای نمایشگاه هدی نصب گردید.
همچنین تعدادی از تولیدکنندگان نسبت به جانمایی و ثبت نام نمایشگاه هدی اعتراض داشتند و برندهای قوی و ضعیف بصورت گروهی در سالن ها جانمایی شده بودند در صورتیکه باید برندهای قوی در بین سالن ها تقسیم می شدند. این در حالیست که تعدادی از برندهای ضعیف در یکی از سالن ها و تعدادی از برندهای قوی در سالن دیگر نمایشگاه جانمایی شده اند. یکی از تولیدکنندگان تعداد بالای دنبال کنندگان صفحات شخصی برندها را شرط حضور در بهترین موقعیت نمایشگاه هدی دانست.
حضور تولیدکنندگان خانگی در ششمین نمایشگاه هدی
حمیدرضا امیدی دبیر ششمین نمایشگاه هدی اظهار داشت: ششمین نمایشگاه هدی را می توان بزرگ ترین نمایشگاه عفاف و حجاب از شروع انقلاب تابحال دانست. در این دوره، ۲۷۰ برند و تولیدکننده در قالب بالاتر از ۲۳۰ غرفه حضور دارند و محصولات خودرا به نمایش می گذارند. از استان هایی مانند اردبیل، اصفهان، زنجان، خراسان رضوی، مازندران، گلستان، قم، البرز، قزوین، چهارمحال و بختیاری و همینطور آذربایجان شرقی تولیدکنندگانی آمده اند و محصولات شان را عرضه می دهند. الحمدلله استقبال خوبی هم از روز اول انجام شده است.
وی اضافه کرد: آمار دقیق حضور بازدیدکنندگان را نمی توانم هم اکنون عرضه دهم، اما نمایشگاه از همان روز نخست نسبت به دوره های قبلی شلوغ تر بوده است. امیدواریم در انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب بتوانیم این نوع نمایشگاه ها را ادامه دهیم تا فاصله بین تولیدکنندگان و مردم کمتر شود و ارتباط مؤثرتری برقرار شود.
دبیر ششمین نمایشگاه هدی اظهار داشت: تعدادی از این تولیدکنندگان به سبب مواجهه با شروط خاصی امکان حضور پیدا نکردند. ما هم سعی کردیم تا فضایی برای این دسته ایجاد نماییم. بعنوان مثال، قسمتی از سالن که در ابتدا اختصاص داده نشده بود، مسقف شد و هزینه های آن هم بین دیگر بخش ها تقسیم شد. این اقدام برای پشتیبانی از تولیدکنندگانی بود که محصولات خانگی عرضه می دهند.
وی اضافه کرد: هم اکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ تولیدکننده خانگی در این سالن مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه توانسته اند محصولات خودرا عرضه کنند. بازار رقابتی همچنان بستگی به تلاش خودشان دارد؛ اما ما شرایط لازم را برای معرفی محصولات شان فراهم کردیم. نرخها هم در خیلی از غرفه ها مناسب بوده و استقبال اهالی مختلف مثل مادران و خانواده ها به وضوح دیده می شود.
امیدی اظهار داشت: نظارت در نمایشگاه با دقت به انجام می رسد و هرگونه تخلف توسط بازرس های اتحادیه شناسایی و گزارش می شود. قیمت گذاری محصولات مطابق با نرخ کارشناسی اتحادیه خیاطان تعیین شده و این نرخ ها به نحوی تنظیم شده اند که فروش بالاتر از قیمت مصوب مجاز نیست. بعنوان مثال، اگر قیمت کارشناسی شده یک مانتو ۸۰۰ هزار تومان باشد، فروش آن با نرخ بالاتر غیرقانونی می باشد. تعدادی از لباس ها هم به سبب پلمپ بودن تا آخرین روز نمایشگاه قابل فروش نیستند.
وی اضافه کرد: درباب تفاوت های نمایشگاه سال جاری با دوره قبلی، رشد نسبتاً مطلوبی را شاهد بوده ایم. شرکت کنندگان تحت فشار شرایط اقتصادی تمایل دارند فروش بیشتری داشته باشند، اما قوانین نمایشگاه تلاش کرده تا به تنظیم بازار کمک نماید. علاوه بر این، حضور گسترده غرفه های متنوع سبب شده تا تمامی اقشار جامعه، از محصولات اقتصادی تر تا گران تر، بتوانند از نمایشگاه خرید کنند. محدوده نرخها از ۶۰۰ هزار تومان برای برخی از چادرها شروع می شود و تا سه میلیون تومان هم می رسد.
دبیر ششمین نمایشگاه هدی اظهار داشت: نمایشگاه توجه ویژه ای به محصولات پوشیده و مناسب برای کودکان و نوجوانان داشته که مورد استقبال خانواده ها قرار گرفته است. در بخش لباس های مردانه هم محدودیتی وجود داشت و تنها چند غرفه محدود با محصولات مردانه مذهبی فعال بودند که برمبنای درخواست دوستان اصناف تنظیم شد.
وی اضافه کرد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی نقش برجسته ی در سوق دادن مردم به سوی خرید کالاهای با کیفیت ایرانی دارد. متاسفانه برخی محصولات قاچاق و بی کیفیت وارداتی مشکلات زیادی را ایجاد می کنند و این دست نمایشگاه ها می توانند در تعادل بخشی به نرخها و عرضه مستقیم نقش داشته باشند. تولیدکنندگان در این رویدادها امکان ارتباط بدون واسطه با خریداران را پیدا می کنند و حداقل ۱۵ درصد اختلاف قیمت به نفع مصرف کنندگان کاهش پیدا می کند.
امیدی اظهار داشت: در ارتباط با پوشاک عفیفانه، نمایشگاه بر عرضه لباس هایی تاکید دارد که ضمن حفظ پوشیدگی، زیبایی و جذابیت خودرا هم حفظ نموده اند. به عنوان مثال، مانتوهای بلند، جلو بسته یا مدلهای گشاد و پوشیده در نمایشگاه عرضه شده است. حتی لباس های مجلسی هم باید شرایط پوشیدگی لازم را رعایت نمایند. با وجود برخی انتقادات و حاشیه ها، خیلی از شرکت کنندگان معتقدند که این دست رویدادها موفق بوده اند و دسترسی اقشار مختلف جامعه را به محصولات ایرانی و اسلامی تسهیل کرده اند. طراحی محصولاتی که هم به سلایق مختلف پاسخ دهد و هم معیارهای فرهنگی و اجتماعی را رعایت کند، از اولویت های برگزارکنندگان بوده است.
دبیر ششمین نمایشگاه هدی اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه کمک به تقویت تولید ملی، رفع نیازهای مصرف کنندگان با قیمت مناسب تر و تشویق استفاده از کالاهای داخلی است. این روند ضمن کاهش فشار اقتصادی بر خانواده ها، به فرهنگ سازی استفاده از پوشاک مناسب هم یاری می رساند.
چیزی به اذان نمانده است؛ تک تک غرفه داران درحال تهیه و آماده سازی افطار هستند. این دوره از نمایشگاه هدی به سبب آن که توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب برگزار می گردد و همچون دوره های گذشته زیر نظر معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، بسته بندی افطار ندارند و خودشان باید بصورت شخصی افطار خودرا آماده کنند. صدای اذان شنیده می شود. با شنیدن صدای اذان نمایشگاه را ترک می کنم و در راه برگشت به تولیدکنندگانی می اندیشم که همه توان شان را برای عرضه محصولاتی با کیفیت و منطبق با ارزش های اسلامی به کار گرفته اند، و با وجود تمام چالش ها، همچنان با امید و ایمان به راه خود ادامه می دهند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب