در برنامه قرارگاه مطرح شد؛

بدون تجربه کار رسانه ای بین المللی نمی توانیم مخاطب را درگیر کنیم

بدون تجربه کار رسانه ای بین المللی نمی توانیم مخاطب را درگیر کنیم

به گزارش بلک بلاگ، محمدمهدی رحمتی اظهار داشت: تا آن زمان که تجربه شناخت، مخاطب و کار رسانه ای بین المللی را نداشته باشیم نمی توانیم در بحران ها مخاطب را درگیر مسائل خودمان نماییم.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، برنامه مجله تصویری «قرارگاه» شامگاه چهارشنبه ۳۰ آبان با موضوع «رسانه و نقش آن در تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما قرار گرفت.
محمدمهدی رحمتی مدیر عامل گروه رسانه ای مهر، سجاد صفار هرندی مسئول پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی و محسن دوباشی استاد دانشگاه و کارشناس عرصه رسانه و نوآوری مهمانانی بودند که در این برنامه با بررسی کارهای رسانه ای و فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی درباره ی بیانات مقام معظم رهبری به ایراد صحبت پرداختند.
خط سنت

الهی

در

بیانات

رهبری

ی، در جواب سوال مجری درباره ی عملکرد رسانه ای جبهه انقلاب درباره ی مطالبات رهبر انقلاب، اظهار داشت: ما پیش از مطالبه، بازنمایی بیانات را داریم. بطور معمول اغلب سخنرانی های رهبری، سه بخش دارد. در بخش اول بیشتر مبانی نظری را مطرح می کنند که در بخش بیشتر با مفهموم سنت الهی نکات شان را بیان می کنند. مثل کتاب انسان ۲۵۰ ساله که در این کتاب هم این سنت را پیگیری کردند. دیگر کتاب هایی که از مجموعه سخنرانی های آقا در عرصه های مختلف انتشار یافته است هم بطور معمول ادامه همان خط سنت الهی است. در بخش دوم متناسب با مهمانی که در جلسه حضور دارد صحبت می کنند، و در بخش سوم بطور معمول موضوع روز کشور و منطقه و یا جهان بازنمایی می شود.
از بخش

نظری

بیانات

رهبری

غفلت

می کنیممدیرعامل گروه رسانه ای مهر اظهار داشت: به نظر من محتوا زمانی قابل درک است که ما یک مبانی نظری مشترک داشته باشیم. همانطور که دوستان اشاره کردند، مقام معظم رهبری در سخنرانی های اخیرشان به پوشالی بودن اندیشه غرب اشاره کرده اند. من فکر می کنم یکی از کارویژه هایی که ایشان برای خودشان تعریف کرده اند، بازتعریف یک اندیشه مستقل است. ولی بدون تعارف، ما در رسانه هایمان چقدر توانسته ایم این مبانی نظری را استفاده نمائیم و خوب توضیح بدهیم؟ چونکه اگر مقرر است در مقابل اندیشه پوشالی غرب اتفاقی بیفتد، ما به عنوان رسانه باید حرفی برای گفتن داشته باشیم.
عدم هماهنگی،

از

ضعف های

رسانه ای

ماست

ی نیاز و میل و پسند مخاطب را یکی از نقاط ضعف رسانه ها برشمرد و اضافه کرد: به همین خاطر با خودمان می گوییم برو روی موضوع روز بایست و موضوع روز را پررنگ کن و بگو که رهبری درباره ی این اتفاقی که امروز افتاده است، نظرشان چه بود؟ اتفاقا اینجا آن نقطه اولی است که در اشتباه رسانه ای قرار می گیریم.
وی یکی دیگر از مشکلات جبهه رسانه ای انقلاب را عدم هماهنگی دانست و اظهار داشت: یک مثال از سالهای اول دفاع مقدس بزنم. روزهای اول جنگ به ویژه روزهایی که خرمشهر در محاصره قرار گرفته بود، از شهرها و استانهای مختلف نیروهایی اعزام می شدند که هرکدام تلاش می کردند در یک نقطه ای قرار بگیرند و پدافند کنند و به نحوی جلوی نیروهای عراقی را بگیرند. آن روزها شرایط طوری بود که هرکسی داشت کار خودش را می کرد. مستند روزهای آخر زمستان که درباره ی شهید باقری تولید شده است، این وضعیت را خیلی خوب بازنمایی کرده است. یک جایی از سردار جعفر اسدی نقل می شود که می گوید من گاه گداری پیش حسن باقری می رفتم و او به من می گفت برادر اسدی بیا به من گزارش بده. من می گفتم «حسن بیا من یک اسلحه دست تو بدهم. تو هم بیا یک ذره بجنگ. یک کلاش دستت بگیر و بجنگ و یک کاری برای جنگ بکن. اینجا این نقاشی ها را می کشی و به دیوار می زنی که چه؟ با این کارها، نه برای خودت و نه برای جنگ اتفاقی نمی افتد». بعد می گفت یک روزی ایشان من را صدا کرد و گفت شما کجایید؟ من گفتم در منطقه ای نزدیک دارخوین هستیم؛ آنجا هم عراقی ها چند روز است که مقاومت می کنند و ما با آنها آتش رد و بدل می نماییم. حسن باقری گفت «برادر اسدی! آن طرف بچه های اصفهان هستند؛ بچه های حسین خزاری هستند. آنها را نزن! وقتی می گویم بیا گزارش بده، به خاطر همین است». آقای اسدی می گفت من تازه آنجا متوجه شدم که حسن دارد چکار می کند و نقش حسن باقری به عنوان یک فرمانده اطلاعات عملیات چیست.
این مدیر رسانه ای افزود: مسأله این است که ما یک قرارگاه عملیاتی واحد با تشخیص کار مشخص نداریم. گروههای مجزا از هم، پراکنده و اتفاقا با روحیه جهادی هستیم که می خواهیم یک کاری بکنیم، ولی حواس مان نیست که این پراکندگی انرژی ها را تخلیه می کند. اوضاع ما مثل همان پراکندگی روزهای اول دفاع مقدس است. نمی گویم بی اثر است، ولی اگر مقرر است اثر جدی داشته باشد، نیاز به یکپارچگی داریم.
رسانه های دنیا از وعده صادق ۲ استقبال کردند
رحمتی با بیان مثالی از کتاب «برآمده از صحرا» نوشته علی النعیمی وزیر سابق نفت عربستان سعودی اظهار داشت: در این کتاب که خاطرات علی النعیمی از فروش نفت به آمریکایی است، می گوید بزرگ ترین شرکت های نفتی آمریکا در عربستان مالیات بیشتری می دهند، تا در خود آمریکا. چرا عربستان به این موفقیت دست یافته است؟ به خاطر این که این آدم، یعنی علی النعیمی، یک وقت کاملی برای شکل دهی ارتباطات میان فردی گذاشته است. برای شنیدن شدن صدای آرامکوی سعودی در میان مدیران نفتی آمریکا وقت گذاشته است و با آنها ارتباط برقرار کرده است. اگر مقرر است رسانه ما شنیده شود، ما هم باید به این سمت برویم و از خودمان بپرسیم چند تا رفیق رسانه ای داریم که حرف ما را بفهمند؟
وی افزود: من یک تجربه کوچک از خودم بگویم. پس از وعده صادق دو یک اجلاس جهانی در چین برگزار می شد. من خیلی نگران بودم که در چه شرایطی داریم به این اجلاس می رویم. با خودم فکر می کردم بالاتر از یک سال از جنگ گذشته و شرایط جنگ هم شرایط سختی است و شاید حتی مشروعیت وعده صادق ۲ هم برای بسیاری از کشورها و اهالی رسانه سخت باشد. نمی گویم نماینده رسانه های جریان اصلی مثل رویترز و سی ان ان و… اما برای من خیلی جالب بود آنهایی که ما آنها را نمی شناختیم، از کشورهای مختلف می آمدند و حمایت ما از فلسطین در مقابل رژیم صیهونیستی را قدر می دانستند. حتی آنهایی که در ظاهر چندان با مقاومت همراه نیستند، از ما تقدیر می کردند. نمی خواهم اسم ببرم ولی کشوری بود که قبلا از اینکه تشیع در آن کشور رواج پیدا بکند به ما گله کرده بود و می گفت شما تلاش می کنید تشیع را رواج بدهید و بافت جغرافیایی کشور ما را به هم می زنید. ولی این دفعه با ذوق و هیجان سراغ من آمد که فلانی دم شما گرم! دست شما درد نکند! چه اتفاق خوبی بود! می خواهم بگویم که با همه نقدها و نقض ها، فعالیت ما بی اثر هم نبوده است. بااینکه به قول یکی از دوستانم، کار و فعالیت بین المللی ما در رسانه های مان مثل آواز خواندن در حمام است که فقط خودمان از صدایمان لذت می بریم.
بدون پس زمینه معرفتی و تحلیلی، کارمان اثر بلندمدت ندارد
مدیرعامل گروه رسانه ای مهر با اشاره وقایع سال ۱۴۰۱ و عملکرد رسانه ها در تبیین بیانات رهبری اظهار داشت: من در بخش اول اشاره کوچکی به این مسأله داشتم اما می خواهم به سال ۱۴۰۱ برگردیم. اگر خاطرتان باشد در سال ۱۴۰۱ ما در هر جلسه و سخنرانی از رهبری انتظار داشتیم که ایشان راجع به موضوع حجاب صحبت کنند. اما آیا واقعا ضرورتی داشت که ایشان در هر سخنرانی درباره ی حجاب حرف بزنند؟ اما در جریان انقلاب این مطالبه وجود داشت که «این دفعه رهبری راجع به حجاب نکته ای نگفتند». قرار نیست ما این انتظار را داشته باشیم و برای مخاطب مان هم این انتظار را ایجاد نماییم که رهبری حتما باید درباره ی جزییات مسائل روز صحبت کنند. آن چیزی که مقرر است ما از نقش رهبری ایشان بگیریم، همان مبانی نظری و تحلیل عمیق تر محتوای جلسه است.
وی به کتاب «نظریه های رسانه» اشاره نمود و اظهار داشت: این کتاب جزو نخستین کتاب هایی است که در کشور ترجمه و چاپ شده است. نویسنده در این کتاب می گوید بعضی ها معتقد هستند ما باید همه مسائل را بوسیله رسانه حل بکنیم، ولی یادمان باشد که اگر رسانه یک پس زمینه محتوایی و معرفتی مناسب نداشته باشد، تکرار حرف ها کمک زیادی به اثرگذاری آن نمی نماید.
رسانه ها و بیانیه گام دوم انقلاب
رحمتی در پاسخ به این پرسش که «مجموعه های رسانه ای به جهت اینکه دستورات رهبری در جامعه امتداد پیدا کند چه کار باید بکنند؟»، اظهار داشت: به نظرم نخستین موضوع درونی کردن مسأله برای خودمان است. محیط های رسانه دو تا خاصیت دارند؛ سرعت بالا و تغییر زیاد. ما در سرعت بالا و تغییر زیاد، کمتر فرصت می نماییم یک امری را درونی نماییم. همان موضوعی که اشاره ای به آن داشتم؛ ما بدین سبب که سراغ روزمرگی می رویم، از کارهای عمیق جا می مانیم. بطورمثال اگر حضرت آقا درباره ی نوجوانان و جوانان صحبت می کنند، رسانه ها برای مدتی روی این مساله متمرکز می شوند؛ امروز که درباره ی موضوع زنان صحبت کرده اند، مدتی روی این مساله متمرکز می شوند؛ و این وضعیت همچنین ادامه پیدا می کند، بدون این که در یک موضوع به یک محتوا و تحلیل عمیق و درونی برسیم، سراغ موضوع بعدی می رویم.
این فعال رسانه ای بیانیه گام دوم انقلاب را یک بیانیه وحدت ساز دانست و اظهار داشت: من احساس می کنم نظام موضوعی ما خصوصاً پس از بیانیه گام دوم انقلاب، مشخص است. در این راه باید تقسیم کار داشته باشیم. رحمتی یک حوزه را بپذیرد و روی آن حوزه متمرکز باشد و اگر بیانات جدیدی ارائه شد، آن بیانات را در آن جغرافیای قبلی اضافه کند و ارائه نماید. باید اهتمام نماییم موضوعات را بصورت عمیق و جدی دنبال نماییم و نقشه راه ما هم بیانیه گام دوم انقلاب است.
تصویر برساخته رژیم صهیونیستی را برهم زده ایم
رحمتی یکی از ملزومات کار رسانه ای در فضای بین الملل را توجه به «مای بین اللملل» جبهه مقاومت دانست و اضافه کرد: اولا ما نباید ارزیابی غلط از توانمندی خودمان داشته باشیم. به این دقت نماییم که وضعیت و تصویری را که امروز از رژیم صهیونیستی در جهان وجود دارد، رسانه ها برای او ساخته اند. یادمان باشد تصویری که رژیم از خود ساخته بود، نماد یک دموکراسی موفق در یک خاورمیانه متشنج بود. اما این تصویر امروز بر هم خورده است. این هم حاصل تلاش همه رسانه هایی است که به نحوی متعلق به جبهه مقاومت هستند. وقتی داریم راجع به کار بین الملل صحبت می نماییم باید به «مای بین الملل» هم توجه داشته باشیم. در مای بین الملل هم الجزیره قرار می گیرد، هم انسان رسانه ها قرار می گیرند، و هم حتی رسانه های جریان سوسیالیستی. به هیچوجه نباید اینها را منفک کرد. وقتی ما می گوییم بین الملل، نباید فکر نماییم که یعنی فقط منِ صداوسیما، یا فقط منِ تهران تایمز.
مدیرعامل گروه رسانه ای مهر اظهار داشت: ما به عنوان جبهه مقاومت داریم یک دیگری را به عنوان دشمن تعریف می نماییم. اولا وقتی ما به عنوان جبهه مقاومت را در مقابل دیگری درنظر می گیریم، هرکس که در مقابل دشمن است، در این ما جا می شود. شما می گویید آقای رحمتی باشد، قبول؛ ولی سهم تو از این جبهه چقدر است؟ سهم دیگران چقدر است؟ من نمی خواهم ادعا کنم که سهم ما به عنوان ایران از این جبهه بسیار زیاد است. روزهای اول طوفان الاقصی را به خاطر بیاورید. حضوری را که الجزیره در غزه از نظر تعداد خبرنگار داشت، قابل مقایسه با ما نبود. البته بعضی ها هم اغراق می کردند. بطورمثال من با مدیرعامل خبرگزاری آناتولی ترکیه جلسه ای داشتم که ایشان می گفت ۶۳ تا خبرنگار در غزه دارد. واقعا نمی دانم دقیق گفت یا نه ولی عدد خیلی زیادی است. اینها اغراق است. ولی ما هم در برهم زدن تصویر برساخته رژیم صهیونیستی از خودش، نقش داشتیم.
باید تجربه کار رسانه ای بین المللی پیدا کنیم
رحمتی صبر بر تمرین و یادگیرندگی در کار رسانه ای بین المللی را یکی دیگر از ملزومات کار رسانه ای دانست و افزود: این را درنظر بگیرید که وقتی داریم تجربه می نماییم، باید صبر بر خطا و یادگیرندگی رسانه ای هم داشته باشیم. حتما سهم ما در آغاز طوفان الاقصی سهم قابل توجهی نبوده است. ولی ما متوقف هستیم؟ نه. نکته دوم هم این که ما یک جبهه هستیم و این جبهه توانسته تصویر رژیم را تغییر دهد. امروز یک تصویر شیطانی از رژیم در دنیا وجود دارد و این بی تردید، نشان دهنده نقش رسانه ها است. بااینکه سهم ما در این تأثیر کم باشد.
وی داشتن تجربه کار بین المللی را مهم معرفی نمود و افزود: ما تا آن زمان که تجربه شناخت مخاطب بین المللی را نداشته باشیم و با آن آدم از قبل گفتگو نکرده باشیم، نمی توانیم در بحران ها او را درگیر مسائل خودمان نماییم. بااینکه در مورد مسأله امروز طوفان الاقصی و جنگ غزه و لبنان، آن مایی که قسمتی از آن هم ما هستیم، چندان هم ناموفق نبوده است. ولی یادمان باشد؛ ما نمی توانیم در روز عملیات، مانور و رزمایش مان را برگزار نماییم. روز عملیات، روز عملیات است. مسأله ما این است که شرایط جنگی را مثل بسیاری از موضوعات دیگر، جدی نگرفته ایم.
تمرین گفتگو با جهان، برای فعال رسانه ای، یک ضرورت است
مدیرعامل خبرگزاری مهر در پاسخ به این پرسش که «چه پیشنهادهایی برای جبهه رسانه ای مقاومت دارید؟» بیان کرد: نخستین مسأله این است که ما باید ابعاد کار رسانه ای در این نبرد را تا آخر درست تخمین بزنیم. یعنی یک جمع متشکلی باید فرض بکند که ما تا چه اندازه ای خواهیم جنگید، تا کجا خواهیم ایستاد و در آخر این جنگ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چون نیاز داریم که برای این اتفاق، تصویر ایجاد نماییم. نیاز داریم که یک سناریوی بلندمدت رسانه ای داشته باشیم. نکته بعدی هم این که تفکیک اختیار و مسئولیت در این سناریوی بلندمدت رسانه ای مهم می باشد. یعنی هرکس بداند چه اختیاری دارد و چه مسئولیتی دارد. مسأله بعد هم این که باید بدانیم تمرین گفتگو با جهان، برای فعال رسانه ای، یک ضرورت است. گفتگو با مخاطب بین المللی ملزومات و ظرائفی دارد که باید آنرا بشناسیم و رعایت نماییم. من یادم نمی رود یک زمانی برای شبکه العالم درباره ی این که با لهجه شامی صحبت کنند یا لهجه عراقی یا لهجه خلیجی، مسأله و سوال و دغدغه وجود داشت. سریال ها و محتواها با چه لهجه ای دوبله شود یا گفته شود موثرتر خواهد بود؟ چون هرکدام از اینها یک قسمتی از مخاطب را جلب و یک بخشی را حذف می کند.
وی در آخر اظهار داشت: مسأله بعدی صبر بر تمرین و یادگیرندگی فعالیت رسانه ای است. و مسأله سوم، باور به امکان هم افزایی است. ما رسانه ها یک رقابت رسانه ای داریم که حتی خبر از همدیگر نمی زنیم. چه ایرادی دارد که من بگویم به نقل از فلان جا و بعد خبر را تکمیل کنم؟ همه ما در رقابت اول بودن هستیم. منِ رسانه الآن درگیر این هستم که خبر اول را بگویم. آخرین نکته هم این که کم عمق شدن روزنامه نگاری و کار رسانه ای و توییتری شدن فضای رسانه ای و کار سیاسی، به ما لطمه زده است. باید از این لطمه ها دوری نماییم.


منبع:

0.0 از 5
1403/09/02
10:54:53
16
تگهای خبر: برنامه , رسانه , رمان , روزنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵