نگاه مهمان؛

نقش سلبریتیسم اینستاگرامی در سبک زندگی کودکان ایران

نقش سلبریتیسم اینستاگرامی در سبک زندگی کودکان ایران

به گزارش بلک بلاگ، کودکان سرمایه های یک جامعه اند و بخش عمده جمعیتی را می سازند بسیار مهم اند که الگوهای شخصیتی این کودکان با توجه به کثرت و تنوع محتواهای ساخته شده توسط رسانه ها چه کسانی اند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: محمدمهدی سیدناصری مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین الملل کودکان اخیرا در مطالعه فضای مجازی و شبکه اجتماعی اینستاگرام یادداشتی نوشته که عنوان «نقش سلبریتیسم اینستاگرامی در سبک زندگی کودکان ایران» بر پیشانی آن قرار دارد.
این مطلب برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته است.
در ادامه مشروح این یادداشت را می خوانیم؛
امروزه دنیای انسان ها متفاوت از گذشته و تحت تأثیرِ اعجاب انگیز فناوری و پیشرفت اداره می شود. باید گفت این تکنولوژیست که به شکل کلان روایتِ دنیای ما، با پیشرفت های شگرف، زندگی بشری را گرفتار تغییرات فوق العاده کرده است. امروزه بیشتر افراد به شبکه های مجازی دسترسی دارند و از محتوای ساخته شده در آنها هم آگاه هستند و بخش زیادی از وقت روزانه خویش را در این محیط سپری می کنند. همه گیری بیماری کرونا و استفاده ی بیشتر از فضای مجازی در تولید، انتشار و انتقال اطلاعات آموزشی و سرگرمی، سطح دسترسی بر محتوای برخط برای اقشار مختلف جامعه همچون کودکان را افزایش داده است. این عوامل و بیشتر از آن سبب شده تا آدمی نظاره گر تولد نسلی باشد که از کودکی با پیشرفت اینترنت و فناوری در زندگی روبه روست و در عین حال، این شرایط بستری برای محدود شدن یا نقض حقوق افراد همچون کودکان را بوجود آورده است.
کودکان که سرمایه های یک جامعه اند و بخش عمده جمعیتی را می سازند بسیار مهم اند که الگوهای شخصیتی این کودکان با توجه به کثرت و تنوع محتواهای ساخته شده توسط رسانه ها چه کسانی اند و از چه الگویی برای تعیین چشم انداز آینده خود پیروی می کنند. در گذشته نهاد خانواده بیشترین نقش را در شکل گیری هویت کودکان ایفا می کرد و آنان هم بخش زیادی از وقت خویش را همراه با خانواده سپری می کردند، اما امروزه شبکه های اجتماعی و رسانه ها، جایگزین والدین شده اند و کودکان بخش بزرگی از زمان خویش را درشبکه های مجازی همچون اینستاگرام و تیک تاک و یوتیوب و آپارات صرف می کنند و هویت آنها هم بی تأثیر از شبکه های مجازی که دنبال می کنند نیست.
شبکه مجازی اینستاگرام که یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است، سلبریتی ها هم بخشی از بیشترین فعالیت کننده های اینستاگرامی هستند که به طبع شهرتی که دارند مورد توجه کودکان قرار می گیرند و آنان با دیدن رفتارها و اعمالی که سلبریتی ها انجام می دهند امکان دارد آنها را بعنوان الگو برگزینند و در صدد عمل و تقلید از سلبریتی ها برایند، سلبریتی ها کسانی هستند که برپایه یک کار موفق در حوزه های مختلف هنری، رادیو، تلوزیون، ورزش، موسیقی و.... به شهرت دست یافته اند و مشهور شده اند و عده ی بسیار زیادی از مردم آنها را می شناسند و در بین عموم مقبولیت دارند. دراین میان کودکان و نوجوانان نسل زِد و آلفا یکی از حساس ترین گروههای سنی بخش خیلی از مخاطبان سلبریتی ها را می سازند. حال پرسش اینست که آیا نقش نقش سلبریتی های فضای مجازی در سبک زندگی و هویت سازی برای کودکان و نوجوانان نسل زد و آلفا ایران به مثابه شمشیر دولبه (مثبت-منفی) میتوان متصور بود؟
تغییر نگرش بسمت نگرش انسانی منجر می شود که سلبریتی ها در جهت کمال انسانی و الهی حرکت و جامعه را هم با خود هم مسیر کنند. کودکان و نوجوانان نسل زد و آلفا به تناسب سنی که در آن قرار دارند با مسائلی همچون هویت و پاسخ به پرسش کیستی روبرو می شوند که برای پاسخ به این سوالات متاثر از متغیرهای درونی و بیرونی هستند، همچون این متغیرهای بیرونی (محیطی) شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام است و بخصوص فعالیتهای سلبریتی ها در اینستاگرام که نوجوانان آنها را بعنوان مرجع و الگویی برای خود قرار می دهند. در نتیجه سلبریتی ها اشخاصی هستند که عمل آنها بر روی کودکان بعنوان الگو اثرگذار است.


منبع:

0.0 از 5
1403/08/01
10:45:26
6
تگهای خبر: آموزشی , اینترنت , اینستاگرام , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲