ادبیات جهان؛

الیاس خوری رمان نویس مدافع فلسطین درگذشت

الیاس خوری رمان نویس مدافع فلسطین درگذشت

به گزارش بلک بلاگ، الیاس خوری رمان نویس لبنانی که تمام عمر از حقوق فلسطینی ها دفاع کرده و منتقد سرسخت رژیم صهیونیستی بود، در ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از آسوشیتدپرس، الیاس خوری رمان نویس لبنانی که خیلی از نوشته های خویش را وقف آرمان فلسطین کرد و در دانشگاه های سراسر دنیا به تدریس پرداخت و بعنوان یکی از برجسته ترین روشنفکران لبنان شناخته می شد، دار فانی را وداع گفت. او ۷۶ ساله بود.
روزنامه القدس العربی که او از نویسندگان آن بود در اینباره نوشت که خوری، یکی از صداهای برجسته ادبیات عرب، ماه ها بیمار بود و در طول سال قبل چندین بار بستری و از بیمارستان مرخص شده بود.
این نویسنده لبنانی که در بیروت به دنیا آمد و بزرگ شد، به صراحت از آزادی بیان دفاع می کرد و به انتقاد شدید از دیکتاتوری در خاورمیانه می پرداخت. خوری علاوه بر رمان هایش، در طول ۵ دهه مقاله هایی در رسانه های مختلف عربی نوشت که باعث شناخته شدن وی در سراسر دنیا عرب شد.
دو روز بعد از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، خوری در مقاله ای با عنوان «این فلسطین است» نوشت: بزرگ ترین زندان سرباز جهان، گتوی غزه، جنگی را ضد اسرائیل، اشغال و برای آزادی سرزمین های اشغالی شروع کرد.
خوری که ۱۲ ژوئیه ۱۹۴۸ در بیروت به دنیا آمد، با مواضع سیاسی خود در پشتیبانی از فلسطینی ها و انتقاد شدید از اسرائیل و آن چه او از آن با عنوان سیاست وحشیانه اسکان یهودیان در سرزمین های فلسطینی نامید، شهرت داشت. وی در دانشگاه لبنان و سپس در دانشگاه پاریس تحصیل کرد و دکترای تاریخ اجتماعی گرفت.
او زمانی ضمن اشاره به سیاست های شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین نوشته بود: فاجعه از سال ۱۹۴۸ شروع شد و هنوز ادامه دارد. «نکبه» یا «فاجعه» اصطلاحی است که توسط خیلی از اعراب برای توصیف آوارگی صدها هزار فلسطینی در زمان ایجاد اسرائیل در سال ۱۹۴۸ استفاده می شود.
خوری از حامیان صریح قیام های عربی بود که از سال ۲۰۱۱ در منطقه شروع شد و چندین دولت را سرنگون کرد وی بعد از قیام هایی که منجر به سرنگونی رهبران قدیمی مانند حسنی مبارک مصر و زین العابدین بن علی تونس شد، نوشت: مسئله این نیست که چرا شورش های اعراب شروع شد. مسئله این نیست که مردم چگونه دیوار ترس را فرو ریختند، بلکه اینست که چگونه ترس، پادشاهی های عربی را در سکوت برای ۵ دهه شکل داد.
این نویسنده که ریشه در یک خانواده مسیحی ارتدوکس یونانی داشت، در جنگ داخلی لبنان در سالهای ۱۹۷۵-۱۹۹۰ شرکت کرد و در یکی از نبردها مجروح شد. وی از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۹ سردبیر بخش فرهنگی روزنامه النهار لبنان بود و تا وقتی زنده بود سردبیری مجله فلسطین شناسی را که از جانب مؤسسه مطالعات فلسطین در بیروت منتشر می شد، برعهده داشت.
اولین رمان او سال ۱۹۷۵ انتشار یافت، اما دومین رمان وی که با عنوان «کوه کوچک» سال ۱۹۷۷ منتشر گردید و در رابطه با جنگ داخلی ویرانگر لبنان بود، موفقیت زیادی به دست آورد. «باب الشمس» یا «دروازه خورشید» که سال ۲۰۰۰ انتشار یافت، در رابطه با پناهندگان فلسطینی در لبنان از سال ۱۹۴۸ بود. فیلمی با اقتباس از این رمان در مصر ساخته شد. (هر دوی این کتاب ها به فارسی ترجمه و انتشار یافته است). «سفر گاندی کوچک» ۱۹۸۹، «سرزمین غریبان» ۱۹۹۳، «یال و»۲۰۰۲ و «سینالکول» از دیگر رمان های وی هستند.
رمان های وی به چندین زبان همچون فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، سوئدی، نروژی، هلندی و عبری ترجمه شده و وی استاد دانشگاه های مختلف همچون نیویورک، کلمبیا، پرینستون و هیوستون و همینطور دانشگاه لندن بود.


منبع:

0.0 از 5
1403/06/31
11:30:25
186
تگهای خبر: تدریس , رسانه , رمان , روزنامه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳