حسینی مطرح كرد؛

تجربه نگاری در زمینه فرهنگ امیدآفرین است

تجربه نگاری در زمینه فرهنگ امیدآفرین است

بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، دیر مرکز تجربه نگاری امتداد اظهار داشت: تجربه نگاری در زمینه فرهنگ می تواند بشدت امید آفرین باشد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، اولین جلسه از سلسله نشست های برآیند با مبحث لزوم تجربه نگاری در حوزه تعلیم و تربیت با حضور سید حسین حسینی مدیر مجموعه تجربه امتداد و تعدادی از فعالان تعلیم و تربیت به میزبانی اندیشکده مرآت در خانه خلاق و نوآوری ستاپ برگزار گردید.
حسینی ضمن اشاره به چیستی تجربه نگاری اظهار داشت: تجربه نگاری فعالیتی است که عملی را که در میدانی موفق بوده به جایی که وجود نداشته یا موفق نبوده است، ببرد. ایشان در ادامه اظهار داشت که تجربه نگاری به عبارتی نقش کاتالیزور و دلال را بازی می کند و حلقه وصل بین دانش ضمنی و دانش مصرح است.
وی افزود: در کشور ما مجموعه های موفقی درحال فعالیتند که تجربه های موفقی را رقم زدند اما به علت فعالیتهای جزیره ای این مجموعه ها اطلاعی از یکدیگر ندارند؛ تجربه نگاری دقیقا در همین جا نقش ایفا می کند.
حسینی اضافه کرد: متاسفانه در دانشگاه ها و مراکز علمی ما به طور عمده نظریه های غربی در علوم مختلف تدریس می شود اما ما برای نیل به تمدن نوین اسلامی نیازمند تولید علم در تراز انقلاب اسلامی هستیم که تجربه نگاری می تواند ما را برای وصول به این هدف یاری کند. وی ادامه داد: تجربه نگاری حلقه مفقوده برای رسیدن به دانش تعلیم و تربیت در تراز تمدن نوین اسلامی است.
مدیر مرکز تجربه نگاری امتداد در پاسخ به این پرسش که عمر تجربه نگاری در ایران چقدر است اظهار داشت: عمر تجربه نگاری در ایران کمتر از ۱۰ سال است و شروع آنرا میتوان به کتاب «در مکتب مصطفی» نوشته دکتر یزدانی منتسب کرد. تجربه نگاری بخصوص در زمینه فرهنگ می تواند بشدت امید آفرین باشد.
حسینی در تبیین نسبت تاریخ شفایی و تجربه نگاری اظهار داشت: تجربه نگاری فرزند مادری به نام تاریخ شفاهی است اما تجربه نگاری برخلاف تاریخ شفاهی مساله محور است.
مدیر مرکز تجربه نگاری امتداد اظهار داشت: متد و روش مجموعه های مختلف در تجربه نگاری یکسان است اما خروجی های آنها تفاوت محدودی با یکدیگر دارند.
وی ضمن اشاره به تدریس تاریخ نگاری در دانشگاه ها اظهار داشت: متاسفانه تجربه نگاری به صورت یک رشته آکادمیک در دانشگاه تدریس نمی شود در صورتیکه تدریس تاریخ نگاری در دانشگاه می تواند در حوزه های مختلف بخصوص در مساله حکمرانی بسیار کارآمد و مفید باشد.
وی در ادامه به چالش های تاریخ نگاری و سه چالش سوژه یابی، اعتمادسازی و نشر محدود تجربه نگاری اشاره نمود.


منبع:

0.0 از 5
1403/03/11
16:27:52
231
تگهای خبر: تدریس , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
لینک دوستان بلك بلاگ