یعقوبی مطرح كرد:
سیاستگذاران فرهنگی خیلی دیر به بحث شخصیت پردازی فرهنگی ورود کردند
بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: سیاستگذاران فرهنگی و مدیران ما خیلی دیر به بحث شخصیت پردازی فرهنگی ورود کردند. در صورتیکه کشورهای غربی سال هاست دراین زمینه فعال اند.
به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست رسانه ای «اعلام فراخوان شناسایی کسب و کارهای فرهنگ بنیان» و اعلام «اولین مورد ثبت تعاونی فرهنگ بنیان» در خبرگزاری آنا اجرا شد.
در این جلسه رضا یعقوبی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، سید مهدی سادات حیاتشاهی دبیر اجرائی سند ملی توسعه فناوری های نرم، رحمت الله رحیمی معاون مدیرکل آموزش و ترویج و تحقیقات تعاونی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدامیر آقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی صنایع فرهنگی، سیدمحمدهادی میرطاهری دبیر اجرائی «مسابقه ملی پارس آرا»، سجاد صالحی مدیر مجموعه ایران خلاق و نفیسه شاهی نوری مدیرعامل تعاونی فرهنگ بنیان ادبیات کهن حضور داشتند.
طراحی شخصیت برای تقویت زنجیره محصولات فرهنگی
در ابتدای این جلسه سیدامیر آقایی دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی اظهار داشت: تمرکز ما در این قرارگاه توسعه محصولات فرهنگی حوزه کودکان است. این محصولات در حقیقت ابزارهایی هستند که رفتارها و فرهنگ کودکان آینده ساز را شکل می دهند. کودکان امروز ما آینده سازان فردا هستند که با این محصولات رشد می کنند و عادات اجتماعی آنها شکل می گیرد.
وی اضافه کرد: همه اهتمام ما این است که با ساماندهی این زیست بوم، ظرفیتی ایجاد نماییم که در آن اقتضائات فرهنگ تمدنی و ایرانی اسلامی ما در زنجیره محصولات فرهنگی کودک و نوجوان در سطحی گسترده بروز پیدا کند. محور همه این فرایند، طراحی «شخصیت» است که در قالب انیمیشن، کتاب، بازی و عروسک شکل می گیرد.
وی اظهار داشت: خیلی از هنرمندان ما در آثار خودشان خلق و توسعه شخصیت را محور قرار داده اند، اما مهم این است که این شخصیت های طراحی شده باید بتوانند همدلی و همراهی مخاطبان کودک را ایجاد کنند. در نتیجه کودک تلاش می کند تا زندگی خودش را شبیه به آن شخصیت بکند. پس در آثار هنری و محصولات فرهنگی نباید به تک شخصیت ها دل ببنیدیم بلکه باید تعدادی از شخصیت ها را داشته باشیم.
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی اضافه کرد: ما به یک هویت سازی و روایت پشت پرده داستانی نیاز داریم تا این غنای موضوعی بتواند با کودک در بلندمدت ارتباط بگیرد.
وی اضافه کرد: فراخوان مسابقه ملی «پارس آرا» از مدت ها پیش شروع شده و ما حالا در پروسه مربیگری طرح های شخصیت مسابقه قرار داریم. وقتی این طراحی شخصیت به بلوغ رسید، به یک مشارکت کننده نیاز دارد تا بتواند به تجاری سازی و توسعه اقتصادی برسد. کسب و کارهای فرهنگ بنیان بخش خصوصی به خاطر تجربیات خوبی که دارند می توانند الگوی تجاری سازی شخصیت ها را طراحی نموده و وارد بازار شوند. در قالب تعاونی فرهنگ بنیان، این روند هویت و خصلت جمعی و مشارکتی پیدا خواهدنمود.
آقایی اظهار داشت: رویداد «پارس آرا» به مثابه کوشش برای کشف چاه های نفت محتوایی در عرصه زیست کودکان است. این چاه های نفت، همان شخصیت ها هستند. به طور معمول در ساحت فرهنگ و هنر و در علایق هنرمندان، منطق اقتصادی ظهور و بروز چندانی ندارد. تلاش ما این است که بستری را فراهم نماییم که هنرمندان و مجموعه های فرهنگی و هنری ما خودشان به این فهم مشترک برسند که برای طراحی شخصیت و تولید محصولات فرهنگی خودشان باید واجد مهارت های اقتصادی و بازاریابی باشند.
سیاستگذاران فرهنگی و مدیران ما خیلی دیر به بحث شخصیت پردازی فرهنگی ورود کردند
در ادامه نشست رضا یعقوبی مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: سیاستگذاران فرهنگی و مدیران ما خیلی دیر به بحث شخصیت پردازی فرهنگی ورود کردند. در صورتیکه کشورهای غربی سال هاست در عرصه شخصیت پردازی برای کودکان و نوجوانان فعال بوده و روی جوامع دیگر تأثیرگذارند. شاید معروف ترین نمونه در دهه های اخیر عروسک های باربی باشد که پایش را در دنیای کودکان و ابزارها و وسایل موردنیاز آنها بازکرده است.
وی اضافه کرد: نکته مهم، بحث زنجیره بودن این قضیه است. یعنی این تولیدات فرهنگی هم باید ادامه داشته باشد و هم در عرصه های مختلف اثر گذار باشد. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با وجود تلاش شبانه روزی کارکنان و کارشناسانش به هر حال قدرت مانوری در حد یک دبیرخانه دارد؛ ما در این راه نیازمند کمک همه دستگاهها هستیم.
مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: فضا و بستری که شورای فرهنگ عمومی در بحث صنایع فرهنگی ایجاد کرده، به همکاری و مشارکت همه دستگاه های فرهنگی و غیرفرهنگی نیاز دارد تا هنرمندان و ایده پردازان بتوانند زنجیره ایده تا در سایه آن هنرمندان و ایده پردازان بتوانند محصولات خودرا عرضه کنند. حالا هم به لطف خدا دوستان ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد این فضای مشارکتی شده اند. با سازمان محیط زیست و و وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی هم صحبت هایی شده است تا بتوانیم بحث بازارپردازی فرهنگی و طراحی شخصیت های جذاب را به عاقبت مناسبی برسانیم.
انتخاب ۹۸ طرح شخصیت برای پیوند با کسب و کارهای فرهنگی
در ادامه سیدمحمدهادی میرطاهری دبیر اجرائی «مسابقه ملی پارس آرا» اظهار داشت: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به عنوان متولی «رویداد پارس آرا» این مسابقه را با همکاری واحد کودک و نوجوان حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می نماید. بعد از آن که در سامانه مسابقه حدود ۱۴۰ طرح شخصیت ثبت گردید، در غربالگری اولیه حدود ۹۸ طرح شخصیت از بین آنها برگزیده شد.
وی اضافه کرد: این شخصیت های طراحی شده دارای جهان داستانی و روایت مختص به خود بوده و تا آستانه تولید محصول هم پیش رفته بودند و اینگونه نبود که فقط یک تصویر باشند. راهبری این ۹۸ طرح بوسیله چند نهاد در حال انجام می باشد قسمتی از آن توسط حوزه هنری و کانون پرورش فکری به انجام می رسد و بخش دیگر این پروسه راهبری در دو خانه خلاق رقم می خورد. ضمن این که پویش های تبلیغاتی در شبکه پویا و شبکه نمایش خانگی هم در نظر گرفته شده است.
دبیر اجرائی «مسابقه ملی پارس آرا» اظهار داشت: هدف ما از راهبری طراحی شخصیت این است که آنها را از حیث بُن مایه های فرهنگ تمدنی و از حیث ظرفیت بازارپردازی در روند توسعه محصولاتشان ارتقا بدهیم.
میرطاهری اظهار داشت: یکی از اشکالات ما چرخه معیوب تولید محصولات فرهنگی در کشور است که اغلب بوسیله سفارش دادن به هنرمندان و تولیدکنندگان شکل گرفته است و نتیجه آن این بوده که هنرمندان بعد از سی سال فعالیت، بهره ای از آثاری که خلق کردند، نمی برند و هنوز درگیر مشکلات اقتصادی هستند. برای همین در مسابقه ملی «پارس آرا»، بعد از راهبری و غنی سازی طرح های شخصیت، پروسه ثبت حقوقی «بسته کامل شخصیت» انجام می گیرد تا حقوق صاحب اثر در محصولاتی که در آینده از آن شخصیت منشعب می شوند، محفوظ باشند و توسعه محصولات بوسیله قراردادهای مشارکت در مالکیت فکری، انجام می گیرد.
وی اضافه کرد: راهبری طرح ها تا هفتم بهمن ماه ادامه دارد؛ پس از آن، در جلسه ای ارائه طرح شخصیت را خواهیم داشت که در آن، طرح هایی که دوره راهبری را طی کرده اند به فعالان کسب و کارهای هنری ارائه می شود. صاحبان این کسب وکارها با انتخاب طرح هایی که ظرفیت فروش بیشتری دارند کار نمونه سازی این شخصیت ها در قالب محصولات مختلف و سپس تولید انبوه آنها را دنبال خواهند کرد.
میرطاهری اظهار داشت: پایان این رویداد در قالب نمایشگاهی در بهار ۱۴۰۳ همراه با برگزاری غرفه های شخصیت های برگزیده خواهد بود. در نهایت نیز جایزه «روزبه» به بالاترین طراح شخصیت سال اهدا خواهد شد.
وی اضافه کرد: رویداد پارس آرا اهتمام کرده مزیت های مختلفی را برای صاحبان طراحی شخصیت و کسب و کارهای فرهنگ بنیان به وجود بیاورد. ما نسل نوجوان را نه یک تهدید که یک فرصت و نسلی سازنده و خلاق می دانیم.
نقش محوری «شخصیت» در صنایع فرهنگی
در ادامه سید مهدی سادات حیاتشاهی دبیر اجرائی سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم اظهار داشت: طبق نقشه جامع علمی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیر حوزه های اولویت دار علمی و فرهنگی است. در سال ۱۴۰۰، سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و توسط رییس جمهور وقت ابلاغ گردید. در این سند که ۱۰ راهبرد و ۶۰ اقدام دارد، بهره برداری از عناصر و شخصیت های فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در عرصه شخصیت پردازی، بحث فناور بودن و نوآوری در طراحی شخصیت یک اولویت مهم می باشد. اقتصاد فرهنگ، ضمانت ادامه توسعه شمرده می شود. تا آن زمان که فرهنگ را فقط برای فرهنگ و هنر را فقط برای هنر ببینیم، توسعه فرهنگ تضمین نخواهد شد و در بستر کوچکی می ماند و چه بسا پس از مدتی فراموش شود؛ بدین سبب باید یک زنجیره ارزش اقتصادی برای حوزه های فرهنگی و هنری طراحی نماییم. یکی از رسالت های ستاد فناوری های فرهنگی و نرم توجه به مباحث اقتصادی در این بخش است.
دبیر اجرائی سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم اظهار داشت: در رسته های مختلف صنایع فرهنگی، عنصر «شخصیت» نقش محوری دارد. بی اعتنایی به طراحی درست شخصیت ها، موجب می شود این محصولات فرهنگی عملاً کاربرد خودرا ازدست بدهند. کشور ما دارای فرهنگ غنی و بنیه قوی در عرصه شخصیت پردازی است، اما تا حالا به این ظرفیت بی توجهی شده و اتفاقاً از همین ناحیه ضربات فرهنگی سنگینی خورده ایم.
سادات حیاتشاهی اضافه کرد: دوستان ما در شورای فرهنگ عمومی نسبت به این مساله توجه ویژه ای داشته اند. طبق مذاکراتی که با با ما داشتند قرار شد در این زمینه در کنار این عزیزان باشیم که رویداد «پارس آرا» یک از مصادیق عملی این همراهی است.
وی اضافه کرد: طبق تبصره بند ب ماده ۶ قانون جهش تولید دانش بنیان ما باید واحدهای خلاق را مدیریت و صلاحیت آنها را احراز نماییم. تا حالا حدود دوهزار شرکت خلاق در عرصه های مختلف شناسایی شده و در راه حمایت قرار گرفته اند. علاوه بر این، خانه های خلاق نوآوری را داریم که به صورتی به گروه ها و افراد حقیقی در عرصه های فرهنگی و هنری و فناوری کمک می کنند تا طرح هایشان به ثمر بنشیند و وارد بازار شود.
دبیر اجرائی سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم اضافه کرد: ما ظرفیتهای گوناگونی را برای پشتیبانی از بخش های مختلف این مسابقه در اختیار دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی قرار دادیم. در قالب رویداد «پارس آرا»، برخی از خانه های خلاق که پشتیبانی از توسعه طرح ها را به عنوان ماموریت خود تعریف کرده اند، در کنار پروژه های طراحی شخصیت قرار گرفتند.
مهم ترین هدف برنامه ایران خلاق، شناسایی ظرفیتهای کسب و کارهای فرهنگی و ایده پردازی است
در ادامه سجاد صالحی مدیر مجموعه «ایران خلاق» که قسمتی از ارزیابی متقاضی طراحی شخصیت و پروسه مربی گری طرح های برگزیده را به عهده دارد نیز اظهار داشت: نوآوری و ابتکار در طراحی شخصیت اهمیت زیادی دارد و ارزش افزوده فراوانی به وجود می آورد.
وی اضافه کرد: مهم ترین هدف برنامه ایران خلاق، شناسایی ظرفیتهای کسب و کارهای فرهنگی و ایده پردازی دراین زمینه است. ما در رویداد «پارس آرا» نیز در کنار قرارگاه بازارپردازی فرهنگی هستیم. در مرحله شناسایی، شرکت هایی که می توانند از ظرفیت شخصیت پردازی بهره گیرند معرفی می شوند؛ در مرحله بعدی ارزیابی این شرکتها را خواهیم داشت و در نهایت در مرحله مربیگری تلاش می نماییم تا این کسب وکارها را برای ورود به بازار کار آماده نماییم.
صالحی اظهار داشت: نوآوری و تکیه بر عناصر هویت ساز، نگاه تجاری و تعریف زنجیره تولید همچون معیارهایی است که در انتخاب طرح های شخصیت برگزیده مورد توجه قرار گرفته است.
منبع: blackblog.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب