گزارشی از نشست تخصصی انسان شناسی و سینمای نمادین
به سینمایی بیندیشیم که اهتمام در کاهش رنج انسان دارد
به گزارش بلک بلاگ، در نشست تخصصی «انسان شناسی و سینمای نمادین» تاکید شد: باید به جنبه های انسان شناختی سینما توجه بیشتری شود و بدنه سینمای دهه های اخیر ما فقط به ژانر رئالیسم سیاه پرداخته است.
به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، نشست تخصصی «انسان شناسی و سینمای نمادین» از سری نشست های «دوشنبه های سوهانک» دانشگاه علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز روز دوشنبه (۹ اسفند ماه) با سخنرانی، محمد عارف ـ دانشیار گروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، مهناز رونقی ـ استادیار گروه ارتباطات و مدیرگروه مطالعات فرهنگی و رسانه و رامتین شهبازی ـ معاون دانشکده هنر دانشگاه سوره ـ انجام شد.
باید به جنبه های انسان شناختی سینما توجه بیشتری کرد
مهناز رونقی ـ استاد ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز ـ در نشست تخصصی انسان شناسی و سینمای نمادین اظهار داشت: باید به جنبه های انسان شناختی سینما توجه بیشتری کرد. سینمای بدنه دهه های اخیر ما فقط به ژانر رئالیسم سیاه پرداخته است. این تصویر که از جامعه ما ارائه می شود، تصویر مناسبی نیست. باید به سینمایی بیندیشیم که اهتمام در کاهش رنج انسان داشته باشد و این چنین است که سینمای مستند و سینمای تجربی در زمینه فرهنگ اهمیت می یابد.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی و رسانه اضافه کرد: پرویز کیمیاوی در فیلم «پ مثل پلیکان» مستند ـ داستانی ساخت که استعاری و نمادین بود و انسان و بازگشت به اصل آدمی درونمایه اثر است. فیلم «باغ سنگی» این کارگردان نیز نشان از نگاهی خاص به سرگذشت انسان است.
رونقی در ادامه اظهار داشت: آنتروپولوژی (Anthropology) مطالعه ابعاد وجودی انسان است که در زمینه فرهنگ مطالعه ای در زمینه پروسه درون فرهنگی فولکلور، آداب و رسوم، افسانه ها و اسطوره ها را دارد که فیلم های بهمن و بهرام ارک مثل «حیوان» و «پوست» در همین راستا هستند.
عباس کیارستمی و پرویز کیمیاوی فیلمسارانی با دغدغه انسانی هستند
در ادامه نشست محمد عارف ـ استاد دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز اشاره کرد: لایه های پنهان اساطیری در سینمای ما گم شده است و ما باید بتوانیم زبان مشترک جهانی پیدا نماییم. آنتروپولوژی منطقه ای نیست. مرز میان آنتروپولوژی و فولکلور بسیار باریک است.
عارف اضافه کرد: عباس کیارستمی و پرویز کیمیاوی فیلمسارانی با دغدغه انسانی هستند. سینمای انسان شناسانه پیرنگ را قوی تر کرده است. باید دقت کنیم که هر اثر هنری هر چقدر ژرفا داشته باشد عموم مردم از درک آن عاجز می مانند.
استاد دانشکده هنر در آخر اضافه کرد: مطالعات اجتماعی به زبان جهانی در سینما نرسیده است و سینمای آنتروپولوژی را سینمایی آهسته می نامند اما این سینما خالق محور است.
در این دهه سینما از فقر سوژه در رنج است
رامتین شهبازی ـ معاون دانشکده هنر دانشگاه سوره ـ نیز در ادامه بحث از سینمای دهه ۹۰ ایران اظهار داشت که در این دهه سینما از فقر سوژه در رنج است. سوژه در این گفتار دقیقا همان چیزی که دکارت از سویی و از طرف دیگر مورد نظر کانت است. برخی این سوژگی را مترادف با کنش می دانند.
معاون دانشکده هنر دانشگاه سوره اضافه کرد: شاید بسیار اندک بوده اند سینماگرانی همچون اصغر فرهادی یا شهرام مکری یا مجید برزگر و دیگر فیلمسازانی از این دست که به خلق سوژه نایل آیند. برای نمونه جهان سوژگی که مکری و فرهادی می سازند لزوما با حرکت رو به جلو کامل نمی شوند آنها بسیاری اوقات در لابیرنت های جهانی خود گیر افتاده و از حرکت باز می ایستند و اتفاقا همین عدم حرکت ایشان را تبدیل به سوژه عقیم می کند که همین وضعیت ایشان را در وضعیت نمادین قرار می دهد.
منبع: بلك بلاگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب