گزارش بلك بلاگ؛

نیما ققنوس شعر نو و رمزگون تر از جنگل

نیما ققنوس شعر نو و رمزگون تر از جنگل

به گزارش بلک بلاگ، نیما قاصد روزان بهاری در شعر و ادبیات فارسی بوده که با قصه های رنگ پریده و افسانه اش، همانند ققنوس در آسمان فرهنگ و ادب به پرواز درآمده است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها: امروز سالروز تولد شاعری است که به عقیده صاحبنظران و فرهنگ دوستان او با شعرهای راه و افقی جدید فراروی شعر فارسی بوجود آورده است ازاین رو وی را پدر شعر نو می نامند.
علی اسفندیاری مشهور به نیمایوشیج در ۲۱ آبان ۱۲۷۶ هجری خورشیدی در روستای یوش استان مازندران دیده به جهان گشود. وی خواندن و نوشتن را در زادگاه خویش آموخت و در ۱۲ سالگی به همراه خانواده راهی تهران شد.
او دوره ابتدایی را با تحصیل در دبستان جاوید سپری نمود و با پایان این دوره برای فراگیری زبان فرانسه به مدرسه سن لویی رفت. نیما یوشیج در این مدرسه با تشویق و همراهی یکی از آموزگاران خویش به نام نظام وفا که شاعری نامدار بود، گام به دنیای شعر و شاعری نهاد.
وی نخست به شیوه کهن و به سبک خراسانی شعر می سرود اما آشنایی یوشیج با زبان و ادبیات فرانسه راهی تازه را در پیش روی این شاعر جوان گذاشت و او را با سبک های نوین نظم و شعر آشنا ساخت.
نیما یوشیج، اولین شعر خویش را در چارچوب مثنوی بلندی به نام قصه رنگ پریده در ۲۳ سالگی سرود. وی در این منظومه به بیان حقیقت های اجتماعی و داستان زندگی خویش پرداخت. وی با عضویت در اولین کنگره نویسندگان ایران به شکل رسمی به دنیای شعر و شاعری پیوست.
سبک کهن شعر فارسی انتظار یوشیج را بر آورده نمی کرد، ازاین رو او راهی دیگر در پیش گرفت و با سرودن شعر ای شب بنیانگزار سبکی جدید شد. این قطعه بعد از گذر یک سال در پاییز ۱۳۰۱ هجری خورشیدی در هفته نامه نوبهار به چاپ رسید اما این شعر به علت سبک جدیدی که داشت با نقد و کنایه بعضی از ادیبان روبرو شد. اما شاعر جوان از هدف خویش دست برنداشت و سرودن شعر به سبک جدید را ادامه داد و سر انجام موفق به سرودن منظومه مشهور افسانه شد.

نیما قدم در راهی گذاشت که آشفته کام یار بود و غم هایش را در گام هایش مزین می کرد، وقتی از کام یار فرو ماند پای در رکاب خویش زنجیر بست و در بوستان شعر و ادب لانه گزید تا دلباختکی خود را در زمینه ملی جهانی کند و آوازه اش در افسانه عشق به اثبات رسانید.
به اعتقاد فرهنگ دوستان، در اندیشه نیما، قافیه و وزن، به حساب دیگر گرفته می شوند و کوتاه و بلند شدن مصراع ها، در عین بی نظمی، بر اساس نظمی آورده شده اند. اجبار چنین قواعدی، هیچ وقت از حوزه فطری نیما، بر روی کاغذ نلغزید و عجیب آن که پیرمرد که سال ها آموزش می داد و می نوشت، چرا هیچ وقت صراحتاً، اسلوب این قالب و جریان فکری پشت آنرا بشکلی سلیس آموزش نداد؟ چقدر پرویز ناتل خانلری و فریدون توللی در این حوزه، به نیما فشار آوردند اما پیرمرد که چشم همه ما بود، تا توانست از زیر پاسخگویی مستقیم و صریح به این پرسش، شانه خالی کرد تا به قول خودش، هر کسی که می خواهد، بی سروصدا، از هر کجای این اقیانوس، آب بردارد.
نیما در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد
میثم زندی نیما پژوه اظهار داشت: نیما با مجموعه تأثیرگذار افسانه که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار این که در حوزه هنر و ادبیات مازندران، نامی نامی تر از نیما یوشیج نداریم، اضافه کرد: باید در سیاستگذاری هایمان نیما را محور قرار دهیم و جشنواره تئاتر، موسیقی، شعر و غیره با محوریت نیما برگزار گردد.
نیما یوشیج بر جریان شعر با نگاهی بومی و گسترش امکانات زبان و گویش بومی و محلی مازندرانی و جهانی کردن نام ها و نشانه های منطقه ای جریان جدیدی را برای شعر معاصر رقم زد.
نیما با تشکیل نظریه جدید در حوزه ادبیات مدرن توانست بر کیفیت و غنای ادبیات سنتی مازندران تاثیر شگرفی بگذارد
علی جاویدی فعال فرهنگی هم با اشاره به اینکه نیما تحولات ادبی را (نوگرایی) نامید و علیرغم مخالفت های صورت گرفته در آن عصر با حضور در زادگاه خود و سخت کوشی و جدیت تمام ضمن ایجاد نظریه جدید در حوزه ادبیات مدرن توانست بر کیفیت و غنای ادبیات سنتی مازندران تاثیر شگرفی بگذارد، اضافه کرد: وی هیچگاه از گویش بومی خود غافل نماند.

وی افزود: همینطور در لایه های شعر نیما، اشیا، جانداران و طبیعت خاص مازندران قابل دریافت و بازشناسی است و تحول زیبایی شناختی شعر نوین ایران را باید مدیون فرهنگ و هنر مازندران و شاعر بلندآوازه اش نیما یوشیج دانست.
«ری را صدا می آید امشب، صدایی آمیخته با اندوه و مه در پس کاج ها و تنهایی ها، آنگاه که در کله چویی خفته در آغوش ده به آینده ای نامشخص فکر می کنی، صدا تندیسی می شود با هیبتی سترگ روبه رویت می ایستد، غلیظ مثل دودی رازگونه و پیچ درپیچ، رمزگون تر از گیسوان جنگل های سر به آسمان ساییده مازندران، با آهنگی گوش نواز و باورنکردنی».
بااینکه ۲۱ آبان تابحال در تقویم رسمی کشور بعنوان روز «شعر نو» یا روز «نیما یوشیج» به ثبت نرسید اما برای اهالی فرهنگ و هنر ایران و فارسی زبانان جهان بعنوان نیما و شعر نو شناخته می شود.
از نیمای شعر ایران که با سروده هایش تحولی در شعر کلاسیک و سنتی پدید آورد، بعنوان ققنوس خوش خوان با آوازه جهانی یاد می شود، هم او که با «قصه های رنگ پریده اش» به دنیای شعر پا گذاشت و «تعریف و تبصره و یادداشت های دیگر» را درنوردید تا «حرف های همسایه» را بشنود و «حکایات خانواده سرباز» را بیان کند و «شعر من»، «مانلی» و «خانه سریویلی»، «فریادهای دیگر» و عنکبوت رنگ و … را از خود به یادگار گذارد.


منبع:

0.0 از 5
1403/08/21
09:46:07
101
تگهای خبر: آهنگ , تئاتر , جشنواره , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳