پرویز با بلك بلاگ مطرح كرد؛

آیین پایانی دومین جایزه جهانی فلسطین در عراق برگزار می گردد

آیین پایانی دومین جایزه جهانی فلسطین در عراق برگزار می گردد

بلک بلاگ: دبیر جایزه جهانی فلسطین گفت پیش بینی شده آیین پایانی دومین جایزه جهانی فلسطین آذرماه امسال در عراق اجرا شود.



محسن پرویز دبیر جایزه جهانی فلسطین در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: جایزه جهانی فلسطین در سال ۱۳۹۷ برابر با سال ۲۰۱۷ میلادی تأسیس شد؛ گروهی از نویسندگان و دست اندرکاران حوزه نشر و بخشی از ناشران از کشورهای مختلف دور هم جمع شدند تا تأسیس این جایزه را رقم بزنند. صحبت های اولیه در جلسات فشرده و مفصل انجام شد. در این جلسات بحث بر این بود که عنوان جایزه چه باشد و چه موضوع هایی در این جایزه مورد توجه قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: در جلسات مفصلی بحث های مختلفی انجام شد. پیشنهاد اولیه این بود که جایزه ادبی برای حوزه مقاومت در نظر گرفته شود و با عنایت به این که همیشه فلسطین مبحث اول جهان اسلام است، عنوان این جایزه را جایزه جهانی فلسطین گذاشتیم تا به شکل ویژه به فلسطین اختصاص دهیم.
دبیر جایزه جهانی فلسطین اظهار داشت: در سال ۹۷ و قبل از کرونا جایزه جهانی فلسطین تأسیس شد. در آن مقطع فضای عمومی کشورهای اسلامی همچون امروز نبود که پای ماجرا باشند. بهرحال امروز شاهد می باشیم اکثریت کشورها در پشتیبانی از مردم فلسطین به پا خواسته اند. در آن مقطع سران کشورها به مرور به سمت نرمال سازی روابط پیش می رفتند و حتی بعضی از مسؤلان رده بالای کشور بر این باور داشتند که مردم از صرف هزینه برای مبحث فلسطین خسته شده اند. طبیعتاً در این فضای عمومی تأسیس جایزه فلسطین کار ساده ای نبود.
وی اضافه کرد: به هنگام شیوع کرونا، قرار بر این شد تا جایزه جهانی فلسطین را به این صورت برگزار نماییم که مروری بر روند ۱۰ ساله آثار داشته باشیم و بعد از آن به شکل دوسالانه و هر دو سال یکبار به بررسی آثار بپردازیم و مراسم اختتامیه را برگزار نماییم. با عنایت به این که در آن مقطع شاهد شیوع کرونا بودیم و تقریبا فضای عمومی کشورها تحت تاثیر این مورد قرار گرفته بود و اتفاقاتی که به دنبال آن رخ داد، قدری این رویداد به تأخیر افتاد و در سال ۱۴۰۱ برابر با سال ۲۰۲۲ اختتامیه نخستین دوره جایزه جهانی فلسطین را در لبنان و شهر بیروت برگزار کردیم. در آن مراسم برگزیدگان انتخاب شدند که در همان مقطع فهرست برگزیدگان را منتشر کردیم. تقریبا از بسیاری کشورهای اسلامی بعنوان برگزیده در این جایزه داشتیم.
پرویز اظهار داشت: دوره اخیر جایزه جهانی فلسطین کم کم به مرحله پایانی خودش نزدیک شده است. در این دوره داورانی از کشورهای مختلف حضور دارند و به بررسی آثار می پردازند. مراسم اختتامیه این دوره از جایزه ادبی در عراق برگزار می گردد. کارهای مقدماتی اش انجام شده است و پیشبینی می شود زمان برگزاری این مراسم در آذرماه باشد.
وی افزود: تعداد آثاری که به این دوره از جایزه جهانی فلسطین رسیده تقریبا سه برابر آثاری است که در دوره های قبلی به جشنواره می رسید. البته فضای عمومی جهانی در پشتیبانی از مردم فلسطین است که این مورد در رشد ارسال آثار بی تاثیر نبوده است. به نظر می آید در سالهای اخیر پرداختن به ماجرای فلسطین بیشتر مطرح گردیده است.
دبیر جایزه جهانی فلسطین در انتها اظهار داشت: جایزه جهانی فلسطین بخش های مختلف دارد که یکی از بخش های آن بسیار جالب توجه بود که میتوان به خاطرات زندانیان فلسطینی اشاره نمود. نکات بسیار زیبایی در این خاطرات مشهود بود. یکی از اقداماتی که مقرر است در جایزه جهانی فلسطین انجام دهیم اینست که آثار را به زبان فارسی ترجمه نماییم، یعنی ۱۱ اثر برگزیده ای که جزو آثار برگزیدگان بود را به زبان فارسی ترجمه و منتشر نماییم. الان این آثار در مرحله ترجمه هستند.


منبع:

0.0 از 5
1403/07/28
09:33:47
30
تگهای خبر: جایزه , جشنواره , مراسم , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲