بنی هاشمی مطرح كرد؛

سواد رسانه ای در ایران باید تبدیل به یک نهضت شود

سواد رسانه ای در ایران باید تبدیل به یک نهضت شود

بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، دبیر همایش سواد رسانه ای اظهار داشت: سواد رسانه ای در ایران باید تبدیل به یک نهضت و یک فرهنگ شود.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست خبری چهارمین نشست ملی فعالان مجازی قبل از ظهر امروز یکشنبه ۲۵ شهریور با حضور سعید پورابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محسن بنی هاشمی دبیر همایش سواد رسانه ای، یوسف خجیر دبیر هوش مصنوعی و تکنولوژی های جدید و بهاره نصیری در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست سعید پورابوالقاسم رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ارتقای سواد رسانه ای سواد فضای مجازی اصلی ترین مأموریت وزارت فرهنگ به ارشاد اسلامی در چند سال گذشته است
وی از برگزاری همایش سواد رسانه در آبان ماه سال جاری اطلاع داد و اظهار داشت: این همایش با هدف ارتقای آگاهی رسانه ای و با حضور فعالان سواد رسانه ای روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ماه برگزار می شود.
پورابوالقاسم اظهار داشت: مهم ترین اصل و اساس نشست فعالان فضای مجازی در ۱۰ سال قبل ارتقای سواد رسانه ای است و ما دستورالعمل های ویژه ای داریم که بر روی این حوزه بیشتر کار کنیم؛ سال جاری این نشست را با کمک اساتید حوزه در سه محور «خلاقیت کودک و هوش مصنوعی»، «کودک، خانواده و فضای مجازی»، «خلاقیت نوآوری در فضای مجازی» و «هوش مصنوعی و فناوری» برگزار می نماییم، این نشست ها در واقع پیش نشست همایش سواد رسانه ای است.
وی در پاسخ به خبرنگار مهر بر مبنای این که برای بلاگرها بعنوان گروه تأثیرگذار در فضای مجازی چه برنامه ای دارید، اظهار داشت: در این جلسه تمرکزی روی بلاگرها نداریم اما مقرر است در نیمه دوم سال رویدادی را با محوریت بلاگرها برگزار نماییم. در واقع برای جامعیت بلاگری برنامه خاصی خواهیم داشت.

سواد رسانه ای را به یک جریان دائمی در کشور تبدیل کنیم

در ادامه این نشست سید محسن بنی هاشمی دبیر همایش سواد رسانه ای اظهار داشت: هیچ چیزی برای ما واضح تر از این نیست که سواد رسانه ای خود بخشی از رسانه است و رسانه ها صاحب این مورد هستند، سواد رسانه ای موضوعی است که رسانه ها در جامعه پیشگام و پیش قدم در ایجاد تحول و توسعه آن هستند.
وی اضافه کرد: باید میثاق ببندیم ماجرای سواد رسانه ای را به یک جریان دائمی در کشور تبدیل نماییم، رسانه ها صاحبان اندیشه در جامعه بشری هستند و بدون سواد رسانه ای جلو رفتن غیر امکان دارد، هر کشوری باید سواد رسانه ای مختص فرهنگ خویش را داشته باشد.
بنی هاشمی ضمن اشاره به برگزاری نشست فعالان فضای مجازی اظهار داشت: در نشست فعالان فضای مجازی می خواهیم با اتصال مفهومی کارها را به علم و تخصص در این عرصه نزدیک نماییم.
دبیر همایش سواد رسانه ای اظهار داشت: سواد رسانه ای در ایران باید تبدیل به یک نهضت و یک فرهنگ شود؛ مردم ایران باید به سواد رسانه ای ایرانی مسلح شوند، در همایش سواد رسانه ای چهار حوزه اساتید دانشگاه، فن سالاران، مخاطبان رسانه ها و رسانه ها توجه داریم، از گروهی از رسانه ها همیشه دراین میان غافل می شویم، در بعضی مطالعات صورت گرفته متوجه شدیم که سواد رسانه ای برخی اصحاب رسانه از مردم عادی کمتر است.

امروزه هوش مصنوعی علاوه بر خصوصیت های فنی به حوزه حکمرانی هم ورود پیدا کرده است

در ادامه این نشست یوسف خجیر دبیر پنل هوش مصنوعی و تکنولوژی های جدید نشست فعالان رسانه ای فضای مجازی اظهار داشت: هوش مصنوعی در هفت دهه اخیر از پوسته اصلی خود خارج شده و وارد عرصه های متعدد زندگی ما شده است، در نجوم، علوم پزشکی، آموزش، رسانه رشد هوش مصنوعی را می بینیم.
وی اضافه کرد: ورود این تکنولوزی به عرصه های متعدد زندگی اجتماعی این اهمیت را بوجود آورده که یکی از پنل های این نشست به هوش مصنوعی اختصاص یابد، امروزه هوش مصنوعی علاوه بر خصوصیت های فنی به حوزه حکمرانی هم ورود پیدا کرده است.
دبیر پنل هوش مصنوعی و تکنولوژی های جدید نشست فعالان رسانه ای فضای مجازی اظهار داشت: امروزه اثرات اجتماعی و فرهنگی هوش مصنوعی بر صنایع خلاق هم دیده می شود در صنعت انیمیشن و کتاب هوش مصنوعی تحولات عظیمی را بوجود آورده است.

سواد رسانه ای و فضای مجازی باید برای خانواده ها یک اولویت باشد

در ادامه این نشست بهاره نصیری دبیر پنل کودک، خانواده و فضای مجازی در نشست فعالان فضای مجازی اظهار داشت: اگر سواد رسانه ای و خانواده را بعنوان یک پدیده اجتماعی در نظر بگیریم والدگری رسانه ای یکی از تحولات سبک زندگی در دوران دیجیتال سازی است؛ سواد رسانه ای و فضای مجازی باید برای خانواده ها یک اولویت باشد و در دستور کار خانواده ها قرار بگیرد. سواد رسانه ای باید پیش از آموزش رسمی وارد منازل شود و پدر و مادر بعنوان بازیگران اصلی و پیش برنده فرزندان به آن مجهز شوند. ما با برگزاری این نشست می خواهیم بستری را برای ارتقای سواد رسانه ای مجازی خانواده ها فراهم نماییم.
وی اضافه کرد: در عصر ما خانواده ها به علت تنوع رسانه ها صدمه آسیب پذیری بیشتری دارند لازم است که آنها را اموزش دهیم، فضای مجازی ادامه فضای واقعی زندگی است و تفاوت این با زندگی واقعی در اینو است که در فصای مجازی با شیوه خاصی از گردش اطلاعات روبرو می باشیم که فهم ما را تحت تأثیر خود قرار می دهند والدین باید میانجیگرانه بین فرزندان و فضای مجازی قرار بگیرند و هویت فرهنگی را به فرزندان آموزش دهند.
در ادامه این نشست بهاره نصیری در پاسخ به این پرسش بر مبنای این که ایا مکانیزمی برای آموزش خانواده ها در جهت پیشگیری از صدمه فضای مجازی بخصوص در زمینه آموزش و یادگیری کودک میتوان استفاده کرد، اظهار داشت: در گام نخست بهتر است برای مقطع ابتدایی مهارت های ابتدایی لازم را به کودک آموزش دهیم باید مهارت های خوب خواندن، خوب دیدن، خوب گوش دادن، خوب نوشتن و خوب صحبت کردن را بعنوان ۵ مهارت کلیدی به کودکان آموزش دهیم، دانش آموزی که وارد این فضای رسانه ای می شود اگر مشاهده عمیق نداشته باشد نمی توانیم از او انتظار بیشتری داشته باشیم، ما از کودکی که از منزل وارد محیط آموزش می شود نمی توانیم انتظار داشته باشیم مسیله ای را نقد و بررسی کند، خواند و نوشتن مساله بسیار مهمی است که متاسفانه جدی گرفته نمی شود و ما بیشتر در نوشتن لنگ می زنیم و این درد بزرگی است انشا در مدارس جدی گرفته نمی گردد.
همچنین خجیر هم در تکمیل صحبت های بهاره نصیری اظهار داشت: مشکلات بعد از دوران کرونا حوزه فضای مجازی و آموزش یک پدیده اجتماعی هستند که باید در سه سطح برای آنها برنامه ریزی کرد و در شورایعالی انقلاب فرهنگی شورای فضای مجازی و آموزش و پرورش و همینطور در رسانه ها و خود خانواده ها باید بررسی شود.


منبع:

0.0 از 5
1403/06/25
19:34:16
30
تگهای خبر: اساتید , برنامه , تكنولوژی , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
لینک دوستان بلك بلاگ