گزارش بلك بلاگ؛

پیاده روی اربعین از نگاه نویسندگان

پیاده روی اربعین از نگاه نویسندگان

بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، خبرگزاری مهر بمناسبت پیاده روی اربعین سری کتاب هایی را برای جاماندگان اربعین جهت مطالعه پیشنهاد و معرفی می کند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، پیاده روی به قصد زیارت امام حسین (ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت، سنتی دیرینه است که نه به چند دهه گذشته و نه حتی چند سده بلکه به همان دوران بعد از شهادت ایشان ویارانشان برمی گردد؛ سنتی که اولین بار حضرت زینب کبری (س) بنا نهاد و سپس جابر ابن عبدالله انصاری ادامه دهنده آن بود؛ زیارت امام حسین (ع) در مناسبت های مختلف در طول سال ازجمله شبهای جمعه، نیمه شعبان، نیمه رجب و حتی روز عاشورا دستورهای مخصوص به خویش را دارد اما شاید یکی از مهم ترین آنها زیارت اربعین است؛ اهمیت این زیارت تا بدانجاست که امام حسن عسکری (ع) آنرا در کنار ادای نمازهای روزانه یکی از علائم فرد مؤمن می دانند. از این رو خبرگزاری مهر بمناسبت پیاده روی اربعین سری کتاب هایی را برای جاماندگان اربعین جهت مطالعه پیشنهاد و معرفی می کند.

ازدحام بوسه
کتاب «ازدحام بوسه» برپایه اولین تجربه نویسنده از سفر پیاده روی اربعین حسینی انتشار یافته است. سفری که در سالهای اخیر با وجود همه گیر شدنش در بین بخشی وسیع از جامعه ایران، به علت تنوع در انجام و اتفاقات پیش روی آن از جذابیت زیادی برای روایت برخوردار بوده است.
«ازدحام بوسه» با وجود در اختیار داشتن راوی زن، در دام سانتی مانتالیسم روایت زنانه نیفتاده است. این اثر یک روایت حس برانگیز و جالب ازاین رویداد را روایت کرده است. کتاب از شرح چگونگی حرکت در این راه برای راوی آغاز می شود. از آن چه او طلبیده شدن عنوان کرده است و در ادامه شرحی است پرتعلیق از آن چه بر او برای جمع کردن اسباب و آلات سفر رفته است و فراهم کردن مقدمات مالی و غیر مالی آن.
نگاه نویسنده در کتاب و برای شرح سفرش نگاهی داستانی است. گویی شرح روایی اتفاقاتی که بر او رفته و تلاش کرده به آن نمک و نگاه داستانی بیاندازد و برای مخاطب روایتی جذاب تر از یک گزارش صرف از آن چه دیده است بر جای بگذارد.
«ازدحام بوسه» اثر نرگس مقصودی است.

او یافت مرا
کتاب او یافت مرا، سفرنامه پیاده روی اربعین است. این کتاب دفتر اول از مجموعه «روایت براده ها» است که با بیانی طنز و همراه با مزاح، حال وهوای زائرین و مسافران مسیر پیاده روی اربعین را به زیبایی به تصویر می کشد.
روایت ها و داستان های جذاب از شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین. جاذبه ای که جابربن عبدالله را از مدینه بلند می کند و به کربلا می کشد. این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن های متمادی، در دل من و شماست. کسانی که معرفت به خاندان دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در دلشان زنده است.
این کتاب، در نوع خود نخستین کتاب طنز در زمینه سفرنامه پیاده روی اربعین حسینی (ع) است که تا کنون نگاشته شده است.

گلوله های داغ
خرده روایت هایی از پیاده روی اربعین حسینی است که توسط نویسنده نوشته شده است. در واقع برش هایی از روایتهای طلبه ای است که با خواهرزاده ناتوان ذهنی اش هم سفر راه کربلا می شود و این هم سفر عجیب شخصیّت منحصربه فردی است که در طول سفر ماجراهایی طنزآمیزی را خلق می کند.
نویسنده در کنار خاطرات سفرش، به روایت دلدادگی ها و عاشقانه های زائرین و خادمان حضرت سیدالشهدا (ع) پرداخته است.
«گلوله های داغ» اثر رضا کشمیری است.

طوطی و تاول
این کتاب سفرنامه ای به کربلا است. داستان مردی که بدون ویزا و پاسپورت به مرز می رسد و می خواهد برای اربعین به کربلا برود اما نمی تواند، پیرمردی که ماشین سنگین دارد او و دو مرد هم مسیرش را لای کیسه های آرد در کامیونش پیدا می کند و از مرز رد می کند و از آنها می خواهد برای نوه اش که مدافعِ حرم است دعا کنند.
آن ها در راه از هم جدا می شوند اما کمی بعد سرنوشت آنها را سر راه هم قرار می دهد تا مسیرشان را با هم ادامه دهند. این کتاب روایت سفری به کربلا است با زبانی داستانی و جذاب که مرحله به مرحله خواننده عاشق امام حسین (ع) را با خودش همراه می کند.
طوطی و تاول اثر ابراهیم اکبری دیزگاه است.


منبع:

0.0 از 5
1403/06/04
13:23:52
164
تگهای خبر: داستان , سفر , طنز , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
لینک دوستان بلك بلاگ