تاجیك مطرح كرد؛

عرفان های نوظهور از مهم ترین مسائل جامعه امروز است

عرفان های نوظهور از مهم ترین مسائل جامعه امروز است

بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، ابوالفضل تاجیک نویسنده و پژوهشگر در نشست نقد و بررسی سایبان خودساخته عرفان مدرن اظهار داشت: عرفان های نوظهور از مهم ترین مسائل جامعه امروز است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» نوشته حجت الاسلام محمداسماعیل عبداللهی، یکشنبه ۱۴ مرداد با حضور تعدادی از اندیشمندان و دانشجویان حوزه دین و عرفان در خانه کتاب و ادبیات ایران برگذار شد.
در این نشست حجت الاسلام عبدالهی نویسنده کتاب به همراه ابوالفضل تاجیک به گفت و گو در رابطه با کتاب و اهمیت پرداخت به مبحث انسان کامل در عرفان امروزی و عرفان قرآنی پرداختند.
در ابتدا حجت الاسلام عبداللهی با تسلیت شهادت فرمانده مقاومت اسماعیل هنیه فرمود: معنویت های انحرافی در آینده ایران خطرات جدی خواهد داشت که به صورت عمده با شش خطر و چالش جدی مواجه هستیم که در قسمت مقدمه کتاب به آن اشاره داشته ام و به عبارت اند از:
۱) این گونه از معنویت های التقاطی در آینده باعث خواهد شد که مبانی دینی و اعتقادی جامعه تضعیف شده و سبب می شود که ابهام و سردرگمی در میان مردم رواج پیدا کند. بنیادهای اصلی دین رو تضعیف کرده و این سبب کاهش اعتماد مردم به منابع دینی و مراجع رسمی دین می شود.
۲) سبب افزایش خرافات و باورهای اعتقادی و دینی و مذهبی در میان مردم می شود که این را از راه شعائر نادرست و یا آئین های نادرست ترویج کرده و میتوان از رفتارها در هیئت های سوگواری، در مناسبات ترحیم، در شادی خاندان تا رفتارهای برخی مسجدی ها در مساجد و بعضی از رفتارهای دینی در جامعه دید و خطرات را بیشتر حس می شود؛ که چقدر برخی شعائر با خرافه همراه شده و گاهی با پوستین مثل فناوری های نو، رفتارهای مدرن و گاهی هم با ظاهر اتوکشیده حرف نو مطابق با ذائقه نو و آینده جدید بزند اما این طور بحث ها خرافه است. باید بدانیم که خرافات صرفا در سنت های گذشته پیدا نمی شوند و در سنت های حالا و آینده هم هست. افزایش خرافات منجر به از بین رفتن هویت دینی و فرهنگ اصیل جامعه می شود
۳) عرفان ها و معنویات مدرن و التقاطی، مردم را نسبت به ارزش های اصیل دینی بی تفاوت می کند و سپس آنها را به سمت مخالفت سوق داده و درنهایت دین ستیزی پدید می آید.
۴) فرآیند اجتماعی شدن دین را با اختلال مواجه می کند و سبب ایجاد تفرقه و نفاق می شود.
۵) سوء استفاده از باورهای معنوی برای مقاصد شخصی و سیاسی رخ می دهد. کما این که می بینیم برخی جریانات سیاسی، برچسب های فرقه ای یا باندهای معنوی دارند که حاکی از رفتارهای نادرست به ظاهر معنوی بعضی از پیروان آن حزب یا گروه سیاسی است.
۶) معنویت های انحرافی باعث توسعه گروههای معنویت گرا می شوند که البته این توسعه خودش سبب بحران های کلان اجتماعی می شود.
وی اضافه کرد: اگر گفتمان معنویت های جدید کنترل یا به صورت علمی مدیریت نشود اثراتی عمیقی بر دین داری مردم می گذارد که بدین سان اند:
۱) نقش تربیتی و اخلاقی دین در جامعه کم رنگ می شود.
۲) نقش تمدن سازی دین از بین می رود.
۳) سبب ایجاد بی ثباتی روانی و اجتماعی در جامعه می شود.
۴) مسبب کاهش انسجام اجتماعی و کاهش عدالت اجتماعی است.
۵) منحصر بر فردگرایی است. تمرکز چنین معنویت هایی بر روان و شخصیت فردی افراد هست و فرد را از جامعه جدا می کند که این صدمه زننده است.

عرفان های نوظهور از مهم ترین مسائل جامعه امروز است

کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» در ادامه اظهار داشت: کتاب بر یک راهکار اصلی متمرکز شده تا بدانیم چه باید کرد تا جامعه ما گرفتار چنین بحران هایی نشود و آن راهکار «ارتقای هوش معنوی جامعه» است.
در ادامه جلسه تاجیک استاد و هیئت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه خاندان در مورد کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» اضافه کرد: کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» به چاپ نهم رسیده است و این مساله نشان دهنده اینست که کتاب جایگاه خودش را در بین خوانندگان پیدا کرده و مبحث این کتاب مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.
تاجیک در ادامه اظهار داشت: عبداللهی در این کتاب کار بسیار مهمی انجام داده است چون که عرفان های نوظهور از مهم ترین مسائل جامعه امروز است و کمتر کسی به نقد علمی و تخصصی این نو تفکرات انحرافی پرداخته است. نزدیک به سه دهه است که عرفان ها و تفکرات انحرافی از راه کتاب های مختلف وارد کشور شده است و به وسیله همین کتاب ها و جلسات مختلف به جوانان تزریق می شود. آن هم از راه کتبی که به صورت رسمی در کشور ترجمه شده و در اختیار جامعه قرار می گیرد. یعنی خودمان بر ضد جامعه فرهنگی کار انجام دادیم.
وی اضافه کرد: جوان وقتی می بیند کتابی ترجمه شده و یک دفعه و در زمان کوتاه به چاپ پنجاهم رسیده است، ترغیب می شود که آنرا خریده و بخواند. باید جامعه فرهنگی در نظر داشته باشد که اگر ترجمه ای صورت می گیرد، ما یک پیوست فرهنگی برای هرکدام از این کتاب ها تدوین کرده و یک پیوست نقد هم داشته باشد. به همین خاطر است که می گویم کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» کار مهمی انجام داده است. نقد عرفان کوئلیو و اشو که در سه دهه اخیر خوانندگان و پیروان زیادی پیدا کرده است، کاری بسیار مهم و اثرگذار می باشد و امیدوارم عبداللهی به این مسیر ادامه داده و کتاب های بیشتری در مورد نقد عرفان های نوظهور و مقایسه با عرفان قرآنی به نگارش درآورند.
در پایان محمداسماعیل عبداللهی اظهار داشت: کانال ارتباط با حقیقت مرکزی عالم، رسیدن به انسان کامل است. موضوعی که تمامی عرفان ها به آن پرداخته و انسان کامل را با تفکرات خود شرح می دهند. اما تعاریف آنها مادی گرایانه و گاهی همراه با انحراف و انحطاط است. در کتاب ««سایبان خودساخته عرفان مدرن» تلاش من بر این بوده که ابتدا اصول اعتقادی کوئیلو و اشو را استخراج کرده و اصل آنرا در کتاب بیاورم و فورا نقد آن موضوعات و نگاه قرآن را بیاورم ازاین رو مطالب کتاب قابل فهم برای عموم جامعه و به صورت روان به نگارش درآمده است.
کتاب «سایبان خودساخته عرفان مدرن» نوشته محمداسماعیل عبداللهی، با ۲۴۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط چاپ و نشر بین الملل عرضه شده است.

0.0 از 5
1403/05/17
10:50:28
231
تگهای خبر: خرید , رمان , فرهنگی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لینک دوستان بلك بلاگ