عرفان پور با بلك بلاگ مطرح كرد؛

شرط لازم شعر گفتن از غدیر انس با مفهوم ولایت است

شرط لازم شعر گفتن از غدیر انس با مفهوم ولایت است

بلک بلاگ: به گزارش بلک بلاگ، میلاد عرفان پور می گوید شرط لازم شعر گفتن برای غدیر اُنس با مفهوم ولایت، حضرت امیر (ع)، سیره آن بزرگوار و اُنس با رسول اکرم (ص) است.



میلاد عرفان پور شاعر و مدیر مرکز آفرینش های حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با چگونگی بیان وقایع مهم دینی و شعائر عقیدتی در آئینه شعر اظهار داشت: در گذشته ما و حتی قرونی که پشت سر گذاشته ایم، از اوایل اسلام شعر مهم ترین رسانه بوده است. وقایع و شعائر مهم اسلامی و بخصوص موضع گیری های حق در مقابل باطل در آئینه شعر خویش را نشان دادند. طبیعتا برای ماندگاری واقعه بزرگ غدیر و امثال آن احتیاج به شاعران حق طلبی داریم که با بیان شیوا برای به یادماندن این واقعه تلاش کنند، در طول تاریخ شاعران بزرگی همواره این مسئولیت را به دوش کشیدند برای مثال «الغدیر» علامه امینی است که خیلی از اسناد ایشان شعرهایی است که از صدر اسلام تابحال در رابطه با واقعه غدیر سروده شده است.
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با نقش انقلاب اسلامی در توجه شاعران به مفاهیم ارزشمندی مانند غدیر اضافه کرد: البته ما در قرون گذشته و همه دوران اسلامی شاهد این بودیم که شعرای برجسته ای در جهان عرب و پارسی شعر برای حضرت امیر (ع) و بخصوص برای واقعه غدیر سرودند. می توانیم بگوییم پس از پیروزی انقلاب اسلامی گستره شاعرانی که در این موضوعات شعر گفتند بسیار افزایش پیدا کرده و همینطور می توانیم بگوییم توجه بیشتری به این گونه شعر شده و حمایت صورت گرفته است. ملت ما هم که عاشق و شیفته امیرالمومنین اند نقش خویش را در گسترش فرهنگ غدیر به زبان شعر ایفا کردند.
این شاعر آئینی در ادامه اظهار داشت: ما اگر بخواهیم به نحو احسن در موضوع هایی مانند غدیر تولیدات ادبی داشته باشیم؛ باید شاعران را متوجه این معنا نماییم که شرط لازم شعر گفتن برای غدیر اُنس با مفهوم ولایت، حضرت امیر (ع)، سیره آن بزرگوار و اُنس با رسول اکرم (ص) است. ما از راه مطالعه تاریخ، خلوت و تفکر می توانیم ذوق خویش را پرورش دهیم و فهم خویش را در ساحتی قرار دهیم که شایستگی دریافت مفاهیم بلند غدیر را پیدا نماییم و توان بیان آنرا پیدا نماییم طبعاً توانمندی فنی هم در کنار کسب معارف نیاز است تا یک شاعر بتواند شعر شایسته ای در مورد غدیر و حضرت امیر بسراید.
مدیر مرکز آفرینش های هنری حوزه هنری اظهار داشت: پرداختن به غدیر در طول تاریخ شیعه و سنی نمی شناسد و خیلی از شاعران حق طلب اهل تسنن عاشقان امیرالمومنین (ع) بودند و شعر بالابلندی در مورد ایشان سرودند که شاید کسی با مطالعه این شعرها گمان نکند که شاعر اهل سنت سراینده این اثر است، این نشان دهنده شیفتگی همه حق طلبان جهان در اینباره است کما این که از ادیان دیگر هم کسانی که دلبسته امیرالمومنین (ع) هستند شعر سرودند. برای مثال در «الغدیر» علامه امینی شعرهای گوناگونی از اهل سنت ذکر شده که به غدیر و حضرت امیر پرداختند.
وی افزود: شاعران جوان ما بسیار شعر برای حضرت امیر گفتند، البته به صورت خاص در رابطه با واقعه غدیر شعر کمتر گفته شده که جا دارد شاعران ما به این مساله توجه نمایند، راه این کار هم همان اُنس و اُلفت با مفاهیم در رابطه با ولایت، سیره خاندان و شخصیت آن بزرگوار است و شاعر با مطالعه و ممارست جدی و در کنارش با طی مراحل ادبی و کسب فضائل فنی در عالم شعر می تواند شاعر خوبی برای آستان خاندان و واقعه غدیر باشد. من بعنوان جامعه کوچکی از جامعه شعرا احساس نیاز می کنم در این راه پیش بروم و توانمندی پیدا کنم که شعر شایسته ای بگویم.
عرفان پور در انتها در رابطه با نقش جشنواره ها و محافل حوزه های شعر در مبحث غدیر اظهار داشت: ما شاهد این بودیم که در طول دوران گذشته با مبحث غدیر برگزار شده جشنواره ها و مسابقه های ادبی مزایای و معایبی دارند. مزایای آن اینست که به شاعران انگیزه می دهند به مباحثی که بعضاً مغفول مانده است بپردازند، همینطور شعرهای برجسته را معرفی می کنند و از استعدادهای این حوزه تقدیر می شود اما معایب این جشنواره اینست که بدون مقدمه سازی و فراهم کردن زیرساخت ذهنی برای شاعر فراخوانی را منتشر می کنند در حالیکه شاعر باید با مبحث اُنس پیدا کند و جوشش باید به صورت طبیعی رخ دهد. معمولا از این جهت است که خروجی جشنواره ها و شعرهای برگزیده را می بینیم که شعرهای موفقی در جامعه و در تعامل با مخاطب نیستند و آن شعرهایی موفق تر هستند که با اُنس و الفت با مبحث سروده شده باشند.


منبع:

0.0 از 5
1403/04/05
20:46:39
144
تگهای خبر: جشنواره , رسانه , فراخوان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
لینک دوستان بلك بلاگ