توسط نشر صاد؛
هبوط دوم منتشر گردید
بلک بلاگ: کتاب هبوط دوم نوشته محمد شمس الدینی توسط نشر صاد منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «هبوط دوم» نوشته محمد شمس الدینی بتازگی توسط نشر صاد منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب دربرگیرنده نظریه ای در آینده انتولوژیک فضای سایبر و گشایش امکان زندگی در «لایه چهارم هستی» است.
نویسنده کتاب پیش رو می گوید عنوان هبوط برای نامیدن رخدادی که وضع گذر امروز انسان را بیان کند، است. یک انتخاب ارزش گذارانه نیست. شمس الدینی می گوید بر آن نیست به این حرکت، جهت مثبت یا منفی، الهی یا شیطانی بدهد و مدعی شود هبوط دوم ثمره گناه دوم انسان است. بلکه دقیق ترین مفهومی که در تاریخ حیات انسان می توان برای این لحظه صیروری از گنجینه فرهنگی آدمی استخراج کرد، این مفهوم است. علاوه بر این، یک هبوط کریمانه و مسبوق به توبه است که در راستای رشد و کمال انسان رخ نموده و از هبوط شیطان به زمین تمایز بنیادین دارد.
شمس الدینی می گوید این که کتاب هبوط دوم به شیوه مرسوم به تقسیمات اقتصاد و آموزش و سیاست و قدرت و مناسبات زندگی جهانی و آن هم در دوره معاصر و مدرن پرداخته، به سبب سیطره این وضع بر جان و جهان و آفاق و انفس انسان امروز است وگرنه هیچ دلیل مستحکمی وجود ندارد که جهان زندگی انسان در لایه چهارم هستی نیز همین اطراف و اطوار را داشته باشد و همین تقسیمات و تشکیلات و ترتیبات در آنجا هم حاکم باشد. در سرتاسر این کتاب، سایه ابهام هایی جدّی و پرسش هایی حالا بی پاسخ وجود دارد و نشان از گنگی و مه آلودگی افقی است که انسان این عصر به سمت آن ره می سپارد.
به گفته نگارنده «هبوط دوم»، ماجرای هبوط نخست، به لحاظ ظاهری، شباهتی با هبوط دوم ندارد؛ اما هم به لحاظ شباهت باطنی و هم به سبب این که برای ما آینده هبوط دوم و وضعیت وجودی انسان در جهان سایبر، مبهم، تاریک و ناشفاف است، قدری دقیق تر به آن پرداخته شد تا شاید زوایایی از کیفیت آینده پیش روی انسان و میزان تفاوت و شکاف آن با جهان فیزیکی و زندگی مرسوم آشکار شود؛ پس با بهره گیری از متون عرفانی، دینی و مقدس، قدری به انسان شناسی و روندی که هبوط نخست را زمینه ساخته است، پرداخته شده و سپس گستره هبوط دوم آمده است.
این کتاب ۸ فصل دارد که از فصل صفر تا فصل هفتم نامگذاری شده اند. فصل ابتدایی «صفر: زمین» نام دارد که شامل عناوین «موقف و جایگاه»، «انسان شناسی تجریدی»، «جهان شناسی» و «معنای هبوط» می شود. فصل نخست این کتاب با عنوان «ریشه» شامل مطالبی با عنوان پیشاهبوط، هبوط، پساهبوط است.
فصل دوم کتاب با عنوان «تنه» شامل عناوینی همچون آب، هبوط دوم، آواتار، سایبر متاورس، ریشه شناسی، عبارت شناسی، گسترش شناسی و غیره است. فصل سوم این کتاب عبارت است از «شاخه ۱» که به مباحثی همچون گذرها و بحران ها، از ژئوپلیتیک به سایبوپلیتیک، از ملیت به ترنس ملیت، از مالکیت فردی به استفاده مشترک، بحران شکاف زندگی، هفشتادی ها، سایبرزاده ها و غیره می پردازد.
فصل چهارم هم «شاخه ۲» نام دارد که به حکمرانی و قدرت و تقابل دیفرنشیالیسم و اینتگرالیسم می پردازد. در ادامه فصل پنجم با عنوان «شاخه ۳» به اقتصاد دوم می پردازد. فصل ششم این کتاب «برگ» نام دارد که نویسنده در آن به مسایلی همچون جوانب زندگی، زمان و مکان، روابط، محیط زیست جدید و دانش جدید، جنسیت، آموزش و رسانه می پردازد و در فصل آخر با عنوان «میوه» هم فروبستگی افق را بررسی می کند.
در قسمتی از متن این کتاب می خوانیم:
تقرب به مبحث جهان شناسی یک پیش فرض دارد: تعدادی از اهل ساینس به جهت اینکه زیر بار توحید، وجود خدا و خالقیت خدا نروند، دو فرض مهم را طرح کرده اند: فرض جهان های موازی و خدایان و هادیان انسان های آینده، فرض دوم، چنانی که در فیلم Interstellar طرح شده است، در خصوص این نکته است: کسانی که ما گمان می نماییم خالق هستی هستند و فضای چند بعدی را خلق کرده اند و ما را به سمت خاصی هدایت و راهنمایی می کنند نه چیزی به نام خدا یا پیامبران خدا، بلکه انسان های آینده هستند که به مدد توانایی های تکنولوژیکی که امروزه برای ما ناشناخته هستند، جهان سه بعدی و پنج بعدی را آفریده اند و ما را هدایت می کنند. فرض نخست، چنانی که در فیلم هایی مانند parallel و سریال هایی همچون Fringe ارائه شده است، به جهت اینکه استدلال موحدان را در اتکا به برهان نظم برای اثبات وجود خدا انکار کنند، جهان های موازی را طرح کرده اند. موحدان می گویند این که فقط این جهان با این نظم خلق شده است، تصادفی نیست، بلکه خالقی آگاه و هوشمند و حکیم دارد و نامعتقدان به خدا در فیزیک جدید می گویند فقط این جهان ایجاد نشده است، بلکه همه جهان های محتمل دیگر هم به وجود آمده اند و ما امروز از آنها اطلاع نداریم. مسئله من بر سر درست درست و غلط این ادعاها نیست. بلکه هدفم از طرح این مباحث این است که بگویم در پارادایم هبوط دوم، مفهومی شکل می گیرد به نام «جهان های محاذی».
من معتقدم که جهان های محاذی داریم؛ یعنی هستی متشکل است از چندین و چند لایه جهان محاذی داریم؛ یعنی هستی متشکل است از چندین و چند لایه جهان محاذی و همه مخلوقات موجود در هر جهان مابه حذایی در جهان های دیگر دارد. محاذات، قاعده حاکم بر موجودات است. در مقیاس کلی، دنیا محاذی برزخ است و برزخ محاذی آخرت (قیامت) و سایبر محاذی دنیا؛ آواتار محاذی انسان جسمانی است، جسم محاذی نفس است و نفس محاذی روح. در روایات اسلامی آمده است که کعبه محاذی بیت المعمور است و بیت المعمور محاذی عرش. همه چیزهایی که می بینیم، نه ما به ازا، بلکه ما به حذاهایی دارند در جهان های دیگر. جهان ها از هم جدا نیستند و هر جهان ظل و سایه جهان دیگر است. نگاهی که جهان ها را از هم جدا می فهمد، «رویکرد انتزاعی» است که در نهایت به رئالیسم مطلق و تعدید منتهی می شود. نگاهی که جهان ها را محاذی هم می داند، «رویکرد تجریدی» است که در نهایت به توحید می رسد. هر چیزی که در بیش از یک جهان، یعنی در بیش از یک لایه از هستی وجود داشته باشد، «مجرد» است.
این کتاب با ۱۴۶ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۹ هزار تومان عرضه شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب