یک اخطار جدی برای سینما
به گزارش بلک بلاگ، تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی فروش، از نظر تعداد مخاطب به هفت سال قبل برگشته است.
به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، سال ۱۴۰۱ که با روزهایی خاص برای سینمای ایران همراه بود، زمان مناسبی است تا برخی آمارها در یک دهه گذشته بررسی شوند و یکی از قابل توجه ترین آنها میزان مخاطب و فروش سینما است. همه گیری ویروس جدید کرونا، رشد فعالیت پلت فرم های خانگی و هم برخی رویدادهای اجتماعی مانع ساز، ازجمله عوامل موثر بر میزان مخاطب سینما در ماه ها و ۳ سال گذشته می تواند در نظر گرفته شود.
امیرحسین علم الهدی - کارشناس فرهنگی و سینما - که در ماه های گذشته در گفت وگوهایی با ایسنا بر تغییر روش ها برای بهبود شرایط و پیشگیری از ادامه رکود گیشه سینماها تاکید داشت، در یک بررسی آماری، وضعیت سینما را در سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ تحلیل کرده است.
او با تکیه بر این که جدول آماری از این وضعیت به اندازه کافی گویا است، بیان می کند که میزان مخاطب در سال ۱۴۰۱ بازگشت به سال ۱۳۹۴ است.
وی اضافه می کند: فروش سینما در سال ۱۴۰۱ به مدد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بلیت نسبت به سال ۱۳۹۸ (قبل کرونا) ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش داشته، هر چند افزایش قیمت بلیت طی این سال ها، نگاه از عارضه ی جدی اقتصاد فرهنگ دارد که البته در کنارعارضه های بی شمار اقتصاد کلان جامعه هرسال شاهد افزایش سالن های سینما هستیم.
علم الهدی با اشاره به اینکه «همچنان اثرات کرونا بر کاهش صندلی سینماها از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ را شاهد هستیم» اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بیم آنرا دارم که به آمار مخاطب سال ۱۳۹۲ برسیم، درصورتیکه بر همین آداب حکمرانی در سینما اصرار ورزیم.
این کارشناس سینما اطلاعات جدول بالا را برپایه گزارش سالیانه معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور و هم سامانه مدیریت و فروش سینما (سمفا) تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ گرداوری کرده است.
بیشتر بخوانید:
قیمت یک دلاری بلیت سینما در ایران شوخی است
آداب حکمرانی سینما را تغییر دهید
منبع: بلك بلاگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب