توسط دانشگاه معارف بیروت

اصالت بخشی فرهنگی در علوم انسانی، دیدگاه ها و تجربیات منتشر گردید

اصالت بخشی فرهنگی در علوم انسانی، دیدگاه ها و تجربیات منتشر گردید

بلك بلاگ: اصالت بخشی فرهنگی در علوم انسانی، دیدگاه ها و تجربیات شامل مجموعه مقالات اندیشمندان معاصر جهان اسلام در حوزه های علوم انسانی در بیروت منتشر گردید.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، این كتاب شامل مجموعه مقالات ارائه شده در كنفرانسی با همین نام است كه با حضور اندیشمندان و كارشناسانی از ایران، آمریكا، لبنان، فلسطین، عراق، هند، تونس، تركیه، اوگاندا، مالزی، سنگاپور، یمن و مصر در نوامبر ۲۰۱۸ م در دانشگاه معارف بیروت اجرا شد. این كنفرانس اولین اقدام این دانشگاه در زمینه علوم انسانی اسلامی است و انتخاب این عنوان بعد از بررسی های فراوان، با عنایت به فضای فرهنگی جامعه لبنان انتخاب شده است.
این كتاب شامل دو مقدمه و ۶ محور به شرح ذیل است:
مقدمه نخست، متن سخنرانی دكتر علی علاء الدین رئیس دانشگاه معارف در مورد عنوان این كنفرانس و مقدمه دوم متن سخنرانی دكتر طلال مشاور رئیس دانشگاه و دبیر علمی كنفرانس درباره ارائه طرح اصالت بخشی فرهنگی و اسلامی سازی علوم انسانی و پیشنهادهای موجود در این زمینه است.
محور نخست: پایه ریزی علوم انسانی غربی و عوامل هژمونی آن
تأثیر تغییرات وارد شده بر مفهوم عقل در مفاهیم نوین فلسفه و علوم اجتماعی، نوشته دكتر حمیدرضا پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه از ایران
دیالكتیك امپراطوری و معرفت، علوم انسانی غربی چگونه هژمونی پیدا كردند، نگارش دكتر یوسف دعنا رئیس دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه ویسكانسن
چگونه مانع هژمونی غربی در دانشگاه ها شویم؟ روش های آزاد شده از استعمار در ریاضیات، فلسفه علوم و تاریخ علم، اثر دكتر چاندرا كانت راجو استاد دانشگاه از هند
محور دوم: بحران علوم انسانی غربی
علوم انسانی در خدمت چه كسی قرار دارد؟ نگاهی در رابطه میان معرفت با قدرت و هژمونی و غلبه اقتصادی، نوشته دكتر عبدالحلیم فضل الله مدیر مركز مطالعات و اسناد وابسته به حزب الله
كدام انسان سوژه علوم انسانی است؟ نگارش دكتر كلود واریس دكترای تكنولوژی از هلند و استاد دانشگاه های هند
علوم انسانی غربی، علوم انسانی بی روح هستند، اثر دكتر احمد حسین شریفی، استاد حوزه علمیه قم
محور سوم: نقد علوم انسانی غربی
در نقد علم گرایی غربی، نوشته دكتر محمد زراقط استاد فقه و معارف از لبنان
علوم انسانی غربی از تعصب تا منطق گرایی، نگارش دكتر عامرعبدزید كاظم الوائلی، استاد دانشگاه كوفه از عراق
علوم انسانی، نظریات است و مقدسات لازم الارجاع نیست، اثر دكتر رمضان البرهومی استاد دانشگاه زیتونه از تونس
محور چهارم: تجربیات اصالت بخشی فرهنگی
از اسلامی كردن دانشگاه ها تا اسلامی سازی علوم انسانی، تجربه دانشگاه امام صادق مقابل السلام، نوشته دكتر محمد سعید مهدوی كنی، استاد دانشگاه امام صادق از ایران
اسلامی بودن شناخت، اجتهاد چالش ها، دیدگاه ها و سرانجام ها، نگارش انورعبدالهادی ابو طه، عضو هیات امنای مؤسسه قدس از فلسطین
تأثیر غربگرایی بر نظام آموزشی در تركیه و نتایج آینده آن بر جامعه، اثر دكتر ابراهیم پور مدیر دانشكده زبان های دانشگاه غازی در آنكارا
محور پنجم: تجربیاتی در اصالت بخشی فرهنگی
بازگشت جامعه به دانشگاه، تأسیس دانشگاهی برای توجه به اصول و روشهای اصلاحی آفریقا شناسی؛ مفهوم و تجربیات، نوشته دكتر بابوزیبوا موكاسالوتو، مستشار دانشگاه ماركوس گارفی از اوگاندا
رهایی علوم اجتماعی از استعمار، دیدگاهی از سرزمین مالایوها، نگارش دكتر سید فرید العطاس، استاد دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور
فرهنگ حقوق بشر، تأملات شرق و رویكردهای غرب، اثر دكتر چاد سلیم فاروقی، استاد افتخاری دانشگاه تكنولوژی مارا از مالزی
محور ششم: نقش دانشگاه در اصالت بخشی فرهنگی
واقعیت علوم انسانی موجود در دانشگاه های عربی، نوشته دكتر طلال عتریسی استاد دانشگاه از لبنان
برنامه های آموزشی دانشگاه ها و اصالت بخشی فرهنگی، نگارش دكتر محمد ضیف الله علی القطابری، استاد دانشگاه های یمن
نقش علوم انسانی در خدمت به جامعه، جزء شناسی گزارش روشنگری و باز تركیب آن از اودیسه تا گلگامش، اثر دكتر حجاج ابوجبر، استاد مصری دانشگاه های آلمان


منبع:

5.0 از 5
1398/03/11
15:30:32
4581
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , تكنولوژی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳