چالش های دریانوردی در مواجهه با گردشگران دریا

چالش های دریانوردی در مواجهه با گردشگران دریا

به گزارش بلك بلاگ معاون امور دریایی از عدم هماهنگی بین ارگانهای در رابطه با گردشگری و دریا گلایه نمود و اظهار داشت: تورهای راهیان نور اقدام خوبی است اما از شناورهایی استفاده می نمایند كه ایمن نیست.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، چهل و چهارمین نشست ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر امروز ۲۷ آذرماه در سازمان بنادر و دریانوردی با حضور نمایندگان سازمان های عضو این ستاد اجرا شد. در این برنامه كه میزبان آن سازمان بنادر و دریانوردی بود، اسلامی معاون امور دریایی این سازمان بیان كرد: عملكردی كه ارائه خواهم كرد از اول فروردین تا ۲۷ آذر امسال خواهد بود. در تمام پایانه های مسافری دریایی در جنوب و شمال كشور تا به امروز ۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار نفر در ۴۵ پایانه و ایستگاه دریایی خدمات سفر گرفته اند كه با استفاده از زیرساخت هایی مانند اسكله ها و پایانه ها، ۸ بالگرد استیجاری، ۱۹ فروند شناور ناجی، یك فروند هواپیما و تجهیزات بسیار زیاد این خدمات را دریافت كرده اند.
وی اضافه كرد: سازمان بنادر در هر سال طرح نوروز را از شروع سال به خصوص در روزهای پیك اجرا می كند و اقدامات آن غیر از تشكیل ستاد، مدیریت تأمین و تجهیز و توجه به بحث ایمنی سفر است.
معاون امور دریایی اظهار داشت: ۱۱۲ فروند شناور در اندازه های مختلف با ظرفیت حدود ۱۰ هزار و ۹۴۸ صندلی بوسیله وجوه داده شده سازمان در داخل تولید شده است. وظیفه ما این است كه تمام شناورهایی كه از نظر ایمنی تأیید ندارند را در نظام دریایی شناسایی و كنترل نماییم. حتی ممكنست بعضی از آنها از دور بیرون بروند.
اسلامی تصریح كرد: اقدامات عملیاتی كه بر طبق پیك سفر ممكنست انجام شوند، بدین شرح است: راه اندازی سیستم های بلیت فروشی، سیستم های ماهواره مخابراتی برای كنترل مسیرهای تردد ناوگان، تأمین و آماده سازی شناورها، آموزش و ارتقا سطح كیفی ملوانان و راهنماها، توجه به پایانه های مسافری در سواحل جنوب و شمال كشور همچون این اقدامات است.
در ادامه این برنامه بعضی از نمایندگان سازمان های عضو این ستاد نظرات خودرا اعلام نمودند. همچون حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران كه در این جلسه بیان كرد: بودجه ای كه به مجلس تقدیم شده همه جامعه را گرفتار می كند. پرونده نفت در آن كاملاً بسته شده. تنها صنعتی كه می تواند راهگشای اقتصاد جامعه باشد، گردشگریست. همه شما كه عضو این ستاد هستید یا نباید عضو می شدید یا الان باید كمك كنید تا موانع پیش روی گردشگری حل شود. حالا یك كشتی خوب و یا پایانه خوب مسافرتی نداریم. مسافر باید از پایانه های باربری عبور كند. ۸۰ درصد دریای خزر هم در تسخیر دولتمردان است. تمام سازمان ها و دفاتر گوشه ای از آنرا برداشته اند اما در كشورهای دیگری می بینیم كه دریا در اختیار همه مردم است. حالا اگر آبراهی هم وجود داشته باشد با آرامش نمی توان در آن قدم زد.
وی اضافه كرد: هزینه سفر در ایران گران است. حالا كه ارزش پول ملی ایران افت كرده، ما باید شاهد ورود گردشگر های زیادی به كشور باشیم ولی باز هم می بینیم كه هزینه هواپیما و سایر خدمات گران است.
رفیعی درباب تورهای تركیبی با كشورهای دیگر و انعقاد تفاهم نامه ای دراین زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: می توان از گردشگران كشورهایی مانند تركیه و آذربایجان بهره برد و برای آنان بسته های سفر طراحی نماییم كه اگر چند روز به آذربایجان می آیند، چند روز هم در ایران سفر كنند.
در ادامه رجبی به نمایندگی از جامعه راهنمایان ایران گفت: از نماینده صدا و سیما در این جلسه می خواهم یك شبكه ملی و توریسم داشته باشیم. گردشگری تركیه در اختیار بخش خصوصی است. ما باید از آنان یاد بگیریم كه چطور گردشگری آنان ارتقا پیدا كرده است.
در ادامه این برنامه كاپیتان نادر پسنده مدیركل امور دریایی نیز درباره وضع موجود مسافرت های دریایی و چالش های پیش روی آن سخنرانی كرد و اظهار داشت: در سفرهای نوروزی برای بخش دریایی شناور مسافری تفریحی، لندینگ كرافت ها، بارج های تفریحی، قایق های تشتی، جت اسكی و جت های تفریحی داریم كه در حوزه جت اسكی، جت تفریحی و قایق تشتی، كشور با مشكل مواجه می باشد. ما حالا می توانیم بگوییم كه تا نوروز سال آینده، ۵۸ فروند شناور فعال مسافری داریم كه ظرفیت آن حدود ۷ هزار و ۲۰۰ صندلی است. احتمال دارد این آمار تا نوروز ۹۹ كم و زیاد شود. در حوزه لندینگ كرافت ها هم ۶۲ فروند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۸۰۰ سرنشین داریم.
وی اضافه كرد: مشكلات ما این است كه لندینگ كرافت ها اجازه حمل مسافر را ندارند و تنها برای خودرو تعریف شده اند. در صورتیكه حالا می بینیم از آنها برای حمل مسافر استفاده می شود.
مدیر كل امور دریایی اظهار داشت: دستورالعمل شناورهای مسافربری را تهیه كردیم كه با چالشهای مختلفی روبرو بود. اگر شناوری با این استانداردها تطبیق كند، خیالمان راحت است. اجرای این طرح موجب شد ۲۰ شناور غیرفعال شوند. این كار فشار زیاد اجتماعی و سیاسی به ما وارد میكند.
پسنده خطاب به معاون گردشگری اظهار داشت: ما نمی دانیم وظیفه شما در حوزه گردشگری دریایی چیست. ما جلساتی را با دریابانی داشتیم و آنها می گفتند تخلف از ساحل به دریا انجام می شود. اگر این تخلفات در ساحل كنترل شود، دریا پاك خواهد بود. بعنوان مثال اگر قایق همراه با سرنشینانش جلیقه نجات داشته باشد دیگر وقتی به دریا رسید لازم نیست كه با آن برخوردی شود.
پسنده همین طور مشكل دیگر را در حوزه راهیان نور دانست و اظهار داشت: شناورهایی برای تورهای راهیان نور در نظر گرفته شده كه جمعیت زیادی سوار آن می شوند. اگر اتفاقی برای آنان بیفتد شما بگویید چطور این حجم از افراد را از آبراهه های اروند رود نجات دهیم؟ تنها كمكی كه می توانستیم بكنیم اهدای جلیقه نجات به آنها بوده است. وجود تورهای راهیان نور اقدام خوبی است ولی باید ساماندهی گردد.
در اختتام این برنامه كاپیتان پسنده معاون امور دریایی اظهار داشت: من دلشوره نوروز كه هیچ دلشوره تعطیلات بهمن و اسفند را دارم نتیجه این جلسه چیست؟ من از معاون گردشگری می خواهم تا حداقل درباره كلوپ های گردشگری برنامه ای داشته باشد. مجوز اینها را چه ارگانی باید بدهد. در این خصوص ولی تیموری معاون گردشگری لفظی با این مساله موافقت نمود و دستور تشكیل كارگروهی را در حوزه گردشگری دریایی داد.


منبع:

5.0 از 5
1398/09/27
18:28:59
4589
تگهای خبر: استاندارد , برنامه , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵