بازخوانی پیشگویی امیرالمومنین از شهادت امام حسین(ع)؛

وای بر شما که به جهت کشتن آنان خدا شما را به دوزخ می برد

وای بر شما که به جهت کشتن آنان خدا شما را به دوزخ می برد

بلک بلاگ: به روایت کتاب وقعة صفین حضرت امیر (ع) گفتند وای بر ایشان از شما که شما ایشان را می کشید و وای بر شما از ایشان که خدا به جهت کشتن آنان شما را به دوزخ می برد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، در متون مختلف شیعی روایت شده که حضرت سیدالشهدا (ع) آنگاه که برای حفظ دین مبین اسلام قیام انقلابی خودرا شروع کردند، پیشاپیش از سرنوشت قیام و شهادت خود و یارانشان مطلع بودند. در باب علم امام به این امور مباحث مهمی در کلام شیعی مطرح شده که موضوع این بحث نیست، اما یکی از مسائلی که نشان می دهد، حضرت امام حسین (ع) پیش تر از سرنوشت خود آگاه بودند، پیش بینی های پدر بزرگوارشان امیرالمومنین امام علی بن ابی طالب (ع) بوده است. این پیشبینی در متون مختلفی روایت شده که همچون آنها «مدینه المعاجز: او، معاجز اهل البیت (ع)» اثر سیدهاشم بن سلیمان بحرانی است.
بر طبق اطلاعات ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران «مدینه المعاجز» توسط ناشران مختلفی چون بنیاد معارف اسلامی (در سال ۱۳۷۴)، دارالحجه (به سال ۱۳۸۳) و… انتشار یافته است. بنیاد معارف اسلامی منتخبی از این کتاب را با تحقیق سیدموید موسوی در سال ۱۳۸۵ منتشر نمود. همین طور ترجمه بخش مربوط به امام علی (ع) این کتاب نیز با عنوان «مدینه المعاجز: پانصد و چهل و شش فضائل و کرامات از امام علی» با ترجمه سیدغریب عساکره مجد در سال ۱۳۸۴ توسط انتشارات ارمغان یوسف منتشر گردید.
پیشگویی امام علی (ع) از واقعه عاشورا در «وقعه صفین»
اما یکی از مهم ترین منابعی که پیشگویی امام علی (ع) را از شهادت فرزند بزرگوارشان روایت کرده «وقعة صفین» نوشته نَصْر بن مُزاحم بن سَیّار مِنْقَری است. خاصیت اصلی این کتاب در شرح دقیق جزییات جنگ صفین است. نصر بن مزاحم یکی از مشهورترین مورخان شیعه است که در قرن دوم هجری حیات داشت و به روایت شیخ طوسی، از اصحاب حضرت باقرالعلوم (ع) بود.
نصر بن مزاحم در این کتاب به جزیی ترین امور نیز پرداخته و برای هرکدام حدیثی معتبر آورده است. به روایت همین کتاب حضرت امیر (ع) آنگاه که با لشکریان خود برای مقابله با معاویه و سپاهیان شامی اش بیرون آمدند، در راه خود از کربلا نیز گذشتند و به اصحاب خاص شان درباره ی نحوه شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) سخنانی بیان نمودند.
اطلاعات ثبت شده در بانک جامع اطلاعات کتاب و ناشران خانه کتاب و ادبیات ایران نشان میدهد که «وقعه صفین» برای اولین بار در سال ۱۳۶۴ با عنوان «واقعه صفین در تاریخ» به قلم کریم زمانی توسط انتشارات مؤسسه خدمات فرهنگی رسا در تهران منتشر گردید. بعد از آن نیز به سال ۱۳۶۶ پرویز اتابکی ترجمه ای از متن را با عنوان «پیکار صفین» در سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی منتشر نمود. این ترجمه که از روی نسخه تصحیح شده عبدالسلام محمد هارون صورت گرفت با شمارگان سه هزار نسخه، در ۸۲۰ صفحه و بهای ۳۴۰ تومان روانه بازار اندیشه ایران شده بود. پیشگویی امام علی (ع) از واقعه عاشورا را به نقل از این منبع در ادامه بخوانید:
راوی گوید: مصعب بن سلام مرا حدیث کرد از ابوحیان تمیمی از ابی عبیده از هرثمة بن سلیم (که) اظهار داشت: برای پیکار صفین همراه علی بن ابی طالب به جنگ بیرون شدیم، چون به کربلا فرود آمدیم بر ما نماز خواند و چون سلام داد قطعه ای از خاک آن زمین برابرش برآمد، آنرا بویید و سپس گفت خوشا بر تو ای خاک پاک، گروهی از تو محشر برآیند که بی حسابرسی به بهشت درآیند.
هرثمةبن سلیم و حسین بن علی
چون هرثمه از جنگ خود نزد همسرش جردا دختر سمیر که از شیعیان علی بود بازگشت به زنش اظهار داشت: آیا سخنی شگفت از دوستت، ابوالحسن برائت بگویم؟ چون به کربلا فرود آمدیم قطعه ای از خاک آن خطه برابرش برآمد، آنرا بویید و اظهار داشت: «خوشا بر تو ای خاک پاک گروهی از تو به محشر برآیند که بی حسابرسی به بهشت درآیند.» او این علم غیب از کجا یافته؟ همسرش اظهار داشت: ای مرد از این بددلی دست بردار، برای اینکه امیر مؤمنان جز حق نگفته است. هرثمه گوید: چندی بعد آنگاه که عبیدالله بن زیاد نیروی به پیکار با حسین بن علی و یارانش فرستاد من نیز در زمره سواران اعزام شده بودم. وقتی به گروه حسین و یارانش نزدیک شدیم من همان منزلگاهی را که با علی در آن فرود آمده بودیم و قطعه خاکی را که برخاسته بود و گفتاری را که او گفته بود به یاد آوردم و باز شناختم. بدین جهت از ادامه همراهی آنان نفرتی در خود احساس کردم و با اسب خود روی به قرارگاه حسین نهادم تا خدمتش ایستادم و بر او سلام کردم و آن چه را در این منزلگاه از پدرش شنیده بودم به وی باز گفتم، حسین اظهار داشت: آیا تو اینک با مایی یا بر ضد ما؟ گفتم: ای پسر پیامبر خدا نه با تویم و نه بر ضد تو. زن و فرزند خودرا باز نهاده ام و بر جان آنان از گزند ابن زیاد بیم دارم. حسین اظهار داشت: پس شتابان بگریز تا قتلگاه ما را در اینجا نبینی. سوگند بدان کس که جان محمد در دست قدرت اوست هیچ مردی نباشد که امروز ما را اینجا در قتلگاه ببیند و یاریمان ندهد جز آنکه خدایش به دوزخ افکند. اظهار داشت: بدین جهت من به راه نهادم و گریزان شتافتم تا قتلگاه از دیده ام نهان شد.
نصر گوید: مصعب بن سلام اظهار داشت: اجلح بن عبدالله کندی از ابی جحیفه که اظهار داشت: عروه بارقی نزد سعید بن وهب آمد و از او پرسید و من گوش می دادم که به او اظهار داشت: آیا حدیثی از علی بن ابی طالب برایم روایت می کنی؟ گفت آری.
مخنف بن سلیم مرا نزد علی فرستاد. در کربلا به او رسیدم، دیدم با دستش اشاره ای می کند و می گوید: همین جاست، همین جاست. مردی به او اظهار داشت: ای امیر مؤمنان اینجا چیست؟ اظهار داشت: گرانمایه ای از آل محمد در اینجا فرود خواهد آمد، پس وای بر ایشان از شما و وای بر شما از ایشان. آن مرد به او اظهار داشت: ای امیرمومنان، مدلول این سخن چیست؟ اظهار داشت: وای بر ایشان از شما که شما ایشان را می کشید و وای بر شما از ایشان که خدا به جهت کشتن آنان شما را به دوزخ می برد.
این سخن به شکلی دیگر نیز روایت شده است که علی مقابل سلام اظهار داشت: وای بر شما از ایشان و وای برای شما بر ایشان. آن مرد اظهار داشت: وای بر ما از ایشان را فهمیدم، اما وای برای ما بر ایشان، چه باشد؟ اظهار داشت: شما می بینید که آنان را می کشند ولی توان یاری دادن به آنان را ندارید.
نصر: سعید بن حکیم عبسی از حسن بن کثیر از پدرش روایت کرد در راه سپاه به سمت صفین که؛ علی به کربلا رسید و در آنجا درنگ کرد، به او عرض شد: ای امیرمومنان اینجا کربلا است. اظهار داشت: دارای کرب و بلا (اندوه و آسیب). سپس با دست خود به جایی اشاره نمود و گفت اینجا محل فرود آمدن و پیاده شدن ایشان است و به جایی دیگر با دست خود اشاره نمود و اظهار داشت: اینجا محل ریختن خون ایشان است.


منبع:

0.0 از 5
1402/05/02
08:34:11
307
تگهای خبر: خدمات , فرهنگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳